Doorbreek weerstand om productiviteit te verhogen in het tijdperk van AI #oeb23

Deze sessie ging over het omarmen van AI-tools om menselijke bekwaamheden te vergroten, leren te versnellen en virtuele assistenten te integreren in workflows. En hoe ga je om met de weerstand die je daarbij kunt ontmoeten?

A futuristic office setting where AI technology is visibly integrated into the workspace
DALL-E: A futuristic office setting where AI technology is visibly integrated into the workspace

Moderator Laura Overton begon met enkele vragen over het gebruik van generatieve AI door de aanwezigen. De ervaringen liepen erg uiteen. Verder werd gevraagd naar de belangrijkste weerstanden van werknemers ten aanzien van deze ontwikkeling (en dat waren er best veel).

Paula Amiama, Global Lead & Product Owner, van DB Schenker (een onderdeel van Deutsche Bahn) ging in op het vergroten van vaardigheden van werknemers om hen voor te bereiden op het tijdperk van generatieve AI (van nieuweling naar ninja). Zij gaf aan dat deze ontwikkeling veel grotere invloed heeft op ons werk en op de ontwikkeling van medewerkers, dan traditionele manieren van digitalisering.

ChatGPT heeft nu 100 miljoen actieve gebruikers per week. Vooral kenniswerkers worden erdoor geraakt. 62% van ons werk is taalgebaseerd en zal beïnvloed worden. Bepaalde taken zullen uitgevoerd worden door generatieve AI. Generatieve AI zal  ook geïntegreerd worden in ons dagelijks werk (zoals Copilot, smartphones, Adobe Firefly). Onze rol als L&D’ers gaan verder dan mensen trainen in het gebruik. We moeten:

  • Mindsets veranderen: van angst naar nieuwsgierigheid. L&D’s moeten hierbij helpen. Hoe kan AI jouw partner worden? Hoe kunnen we daarbij helpen? Maak het een leuke ervaring. Maak bijvoorbeeld een afbeelding van jouw ‘happy place’. Of een gedicht met ChatGPT. Maak generatieve AI ook toegankelijk. Bijvoorbeeld via open online sessies over trends op dit gebied. De meerderheid van DB Schenker is nog geen reguliere gebruiker. Een andere tip is ook: maak het veilig.
  • Aansturing definiëren. Ontwikkel en communiceer interne richtlijnen voor medewerkers. Maar wacht niet met enthousiasmeren en professionalisering tot dat die richtlijnen er zijn. Erken ook dat er risico’s zijn (bijvoorbeeld rond intellectueel eigendom, privacy en security, bias en inaccuraatheid, milieu-impact). Werk hierbij ook met experts. Mensen moeten wel weten hoe generatieve AI gebruikt gaat worden, voordat mensen na denken over richtlijnen.
  • Organiseer en faciliteer professionalisering. Embed AI-geletterdheid dwars door alle vormen van professionalisering. Prompt engineering hoort daarbij. En kijken naar de impact voor specifieke functies. Integreer generatieve AI ook in andere onderwerpen (zoals diversiteit of leiderschap). Onderzoek ook de impact op bekwaamheden van werknemers zoals kritisch denken.
  • Ontwikkel een community. Leer van elkaar en stimuleer dat.
  • Zorg voor inclusiviteit. Voorkom dat ChatGPT alleen wordt gebruikt door jongeren en mannen. Hoe kun je ‘achterblijvers’ erbij halen. Laat bijvoorbeeld zien hoe je GPT’s kunt maken die werknemers kunnen helpen.

Albert Angehrn, professor bij INSEAD,vertelde over hoe je bestuurders mee kunt nemen in deze ontwikkeling. Stel dat AI mee kan beslissen over belangrijke onderwerpen? Bespreek aan de hand van cases inzichten rond onderwerpen zoals datagedrevenheid, vertrouwen en kwaliteit.

Insead heeft altijd een focus gehad op innovatie en op ervaringsgericht leren, bijvoorbeeld via simulaties. Ze hebben ook een simulatie gemaakt waarin managers verleid moeten worden om AI te gebruiken. Mensen verleiden veranderingen te omarmen combineert rationaliteit (een overtuigende casus), emoties (emotional alignment, angsten), sociale dynamica (de invloed van netwerken; mensen volgen vooral anderen). Als mensen bang zijn hun baan te verliezen, dan verleid je hen niet met een rationale casus. Als je innovatie wilt bevorderen, opereer dan als een virus (super spreaders). Het gaat om epidemische diffusie. Dat bereik je door het bevorderen van een community of netwerk.

Je moet ook weten waar weerstand vandaan komt? Mensen zijn belang om iets te verliezen (zoals de baan of autonomie). Het ‘wat’ roept angst op. Maar er zijn ook andere redenen. 50% van de weerstand wordt veroorzaakt door het ‘hoe’: de manier waarop innovaties worden doorgevoerd (bijvoorbeeld betrokkenheid van degenen die de innovatie moeten toepassen).

Tenslotte moet je ook bereid zijn om samen te werken. INSEAD heeft hiervoor een simulatie gemaakt die je in VR kunt gebruiken. De presentatie van Albert Anghern staat al online.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *