Wat een virus voor leren kan betekenen

Je kent het wel: er verschijnt een filmpje op YouTube dat binnen de kortste keren een hit wordt, zodat je er talrijke keren op geattendeerd wordt (via Twitter of mail). Het verspreidt zich in feite als een griepvirus. Dit fenomeen wordt virality genoemd. En Martin Weller onderzoekt in Creating virality in education – some thoughts de betekenis er van voor het onderwijs.

Behalve virality onderscheidt Weller ook blog meme (een soort hype die via weblogs wordt verspreid) en een meme, zoals Richard Dawkins die meer dan 30 jaar geleden heeft beschreven: een concept dat zich als een vuurtje verspreid. Denk aan edupunk. Volgens mij is connectivisme hier ook een voorbeeld van.

Volgens Weller heeft deze laatste vorm van een meme de grootste betekenis voor leren. Bij de eerste vorm mist hij bijvoorbeeld dat degene die het 'virus' doorgeeft, het bericht niet bewerkt. Wat dat fungeren weblogs ook wel eens als virality-instrument (link dumps).

Weller vraagt zich wel af waarom sommige YouTube video's uitgroeien tot een virus. Daarbij geeft hij ook aan dat je eigenlijk zou willen dat binnen het onderwijs dergelijke 'virussen' zouden voorkomen (omdat het schijnbaar motiveert).


So my suggestion is that alongside what we do normally, it would be worth attempting to create a viral idea in a course, even if it is to provide light relief and discussion with each other. And the good ones will be shared, and err, go viral.


Een aantal opmerkingen wil ik hierbij maken:

  • Wellicht ontstaan 'virality' en memes eerder bij zelfgeorganiseerd leren of bij leren waarbij associëren een belangrijke rol spelen. Binnen vaststaande curricula is het misschien lastiger om buiten bestaande kaders te denken. En volgens mij is dat noodzakelijk voor deze fenomenen.
  • Malcolm Gladwell heeft volgens mij een redelijk antwoord gegeven op de vraag hoe 'virality' ontstaat. Zijn boek The Tipping Point (het Beslissende Moment) gaat daar over.
  • Weller gaat volgens mij voorbij aan het belang van patronen herkennen. Als veel mensen een bericht, filmpje of applicatie goed of belangrijk vinden, dan is er wat aan de hand. Door hier op geattendeerd te worden, ga je je pas verdiepen in het fenomeen. Wat dat betreft prikkelt 'virality' leren, en is het een vorm van 'wisdom of crowds'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *