Ik volg al jaren met plezier de Onderwijswetenschappen blog. De afgelopen week verschenen hier drie boeiende samenvattingen van onderwijskundig onderzoek.
Meta-analyse bevestigt de relatie tussen autonomieondersteuning en leeruitkomsten
Een recente meta-analyse toont aan dat sprake is van een significante correlatie tussen autonomieondersteuning en leeruitkomsten. Dus: als lerenden meer autonomieondersteuning ervaren heeft dit een positief effect op leeruitkomsten zoals motivatie en zelfregulatie. Cognitieve leerprestaties blijken overigens de zwakste correlatie te hebben. Een nadere analyse laat zien dat deze zwakke relatie gedeeltelijk beïnvloed werd door andere leerresultaten zoals autonome motivatie en betrokkenheid van lerenden.
Meta-analyse: Negatieve effecten van ongelijke behandeling en discriminatie door leerkrachten
Wat zijn de gevolgen als leerlingen waarnemen dat hun leerkracht leerlingen ongelijk behandeld vanwege hun etnische achtergrond (dit wordt ‘teacher-based racial–ethnic discrimination‘ genoemd)? Dan gaat dit ten koste van het welbevinden en de leerprestaties, laat onderzoek zien. Als een groter deel van de populatie van een school uit leerlingen uit etnische minderheden bestaat, dan is de correlatie tussen ongelijke behandeling en discriminatie en leerprestaties minder sterk. De onderzoekers vermoeden dat heterogene leerlingpopulaties beschermend kunnen werken tegen de negatieve invloed die optreedt bij ongelijke behandeling en discriminatie door leerkrachten.
De kracht van de tomaat 🍅: Onderzoek naar de effecten van het nemen van systematische pauzes
Bij de pomodorotechniek neem je op een systematische manier met behulp van een timer pauzes tijdens werk of studie. In de blogpost wordt deze techniek uit de doeken gedaan. Je hebt hier zelfs speciale apps voor. Onderzoek laat zien lerenden hierdoor minder vermoeid en afgeleid zijn en meer gemotiveerd en geconcentreerd, in vergelijking met de situatie waarin lerenden zelf kunnen beslissen wanneer zij een pauze nemen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie