David Wilson van eLearnity heeft een presentatie gemaakt waarin hij antwoord probeert te geven op de vraag of een leermanagementsysteem -in het onderwijs wordt gesproken van elektronische leeromgeving- nog een toekomst heeft als leren meer informeel van aard wordt, als de lerende meer centraal staat en als sprake is van samenwerkend leren.
Wilson stelt dat sprake is van andere accenten op de business drivers bij 'leren 2.0' (meer nadruk op het vergroten van de toegankelijkheid van leren en het verbeteren van de effectiviteit van leren), en dat de te ondersteunen processen veranderen. Het gaat bij 'leren 2.0' onder andere vooral om het ondersteunen van netwerken, op personalisering en op het geven van de mogelijkheid om zelf bijdragen te leveren.
De functionaliteiten van een lms 2.0 zijn volgens Wilson:
- Collaboration
- On-Demand
- Content (o.a. user-generated)
- Context
Wilson eindigt zijn presentatie met aanbevelingen voor bedrijven met betrekking tot strategie, adoptie en technologie.
Enkele jaren geleden heb ik aangegeven dat organisaties tegen de grenzen van de traditionele elektronische leeromgeving aanlopen. Elektronische leeromgevingen (en leermanagementsystemen) die 'leren 2.0' niet of onvoldoende ondersteunen zullen -vind ik nog steeds- de concurrentieslag op de langere termijn verliezen. Ook al gaan ontwikkelingen richting 'e-learning 2.0' langszaam. Wilson's presentatie geeft, vind ik, duidelijk de richting van de gewenste verandering aan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie