Jeroen Gerth doet verslag van een bezoek aan Hans Mestrum. Daarbij schrijft hij onder meer:
Daarmee bestaat de Net-generatie wel, ondanks dat jongeren media heel divers of soms niet gebruiken. Hun maatschappelijk kader en leefomgeving worden er wel veel door beïnvloed.
Mijn maatschappelijk kader en leefomgeving veranderen ook door media. Behoor ik nu ook tot de Net-generatie?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik hou niet zo van labels plakken en in hokjes stoppen. De een noemt de generatie zo en de ander weer anders. Feit is wel dat er een generatie volledig digitaal aan het opgroeien is. En hoe je ze noemt maakt niet zoveel uit m.i. Maar wel dat ze anders leren, communiceren, (co)creeren, connecten en sharen.
We komen ze dus tegen in onze scholen en bedrijven. En dat veroorzaakt wellicht wat ’turbulentie’ (in de positieve betekenis). Er is dan sprake van inverse opvoeding, ofwel de jongeren voeden de ouderen op op het gebied van digitale gewoontes en werkwijzen. Mooi toch? Maar dat vindt niet iedereen….
@Hans, is het echt zo dat jongeren anders leren, communiceren, (co)creeren, connecten en sharen?
Is het kopieren van een mp3-tje op je mp3 speler heel erg veel anders dan het kopieren van een cassettebandje of het opnemen van een nummer van de radio?
Is het sturen van berichten naar een penvriendin per sms, e-mail, msn, krabel of dm echt heel erg veel verschillend dan het sturen van een brief of kaartje?
Ik denk dat de grootste verandering voor jongeren is dat men tegenwoordig meer communicatiemedia tot hun beschikking hebben die snellere communicatie mogelijk maken. En misschien dat jongeren hierdoor wel sneller bepaalde zaken zijn gaan leren, sneller met elkaar zijn gaan communiceren, sneller zaken met elkaar zijn gaan delen.
Maar hoewel deze zaken misschien sneller gaan, denk ik niet dat jongeren hierdoor ook daadwerkelijk anders zijn geworden.
Een voorbeeld hiervan zou de kindertelefoon kunnen zijn. Deze bestaat al 30 jaar en krijgt hoewel het met de tijd mee gaat (ook gratis voor mobiele telefoons, chatdiensten e.d.) krijgen zij van jongeren nog steeds vragen over dezelfde onderwerpen: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1141543.ece/Kindertelefoon_bestaat_dertig_jaar . Zou het niet zo moeten zijn dat als jongeren echt zouden veranderen, dat deze problemen dan ook veranderd zouden moeten zijn?
@Hans
Ik ben overigens nog in dubio over de inverse opvoeding.
Ik vind het mooi dat ouderen er voor open staan om van jongeren te leren (ouderen moeten volgens mij als opvoeder altijd geinteresseerd zijn in de levenswereld van jongeren en hiervan op de hoogte blijven) en het is ook noodzakelijk dat ook ouderen deze kennis opdoen. Maar ik ben ook van mening dat ouderen een hoop van de zaken die ze nu van jongeren leren eigenlijk zelf al aan jongeren hadden moeten kunnen uitleggen.
Zie hiervoor ook mijn bijdrage op de scholenlijst van een aantal jaren geleden over “digital parents”: http://groups.yahoo.com/group/scholenlijst/message/10848
@Wilfred
Als ik jou zou moeten indelen, dan zou dit zijn in het hokje “digital parents”
Ok, ik doe dan nog eens een poging,
Het probleem is dat men (vooral in het onderwijs) de term generatie vaak niet in de juiste context gebruikt. Wij hebben het dan nu vaak over zaken welke media en ict-middelen ze gebruiken. We zien vervolgens dat dat heel divers is (had ik van de tevoren wel kunnen vertellen). Uiteindelijk komt er dan een discussie of we die media en ict-middelen dan wel en niet en hoe moeten inzetten, omdat we denken dat de jeugd het ook allemaal gebruikt.
Maar dat is onzin en niet de juiste context van een generatie. De term “generatie” is een sociologische term (ook biologisch, maar dat is nu niet van belang) en is eigenlijk niks anders dan een groep individuen die tussen jaar x en jaar y zijn geboren en opgegroeid. De gebeurtenissen in de maatschappij die in die periode plaats vinden zijn van grote invloed voor die jeugdigen, omdat ze dan in een ontwikkelingsfase zitten waarbij ze bezig zijn met hun identiteit en hun kijk op de wereld. Daar ben je later ook wel mee bezig, maar in die periode ben je er meer gevoelig voor en wordt er een basis gelegd. Of ze de hippies of media leuk vinden of niet.. of zich er bij aansluiten of niet, is helemaal niet van belang. Dus het is ook helemaal niet zinnig om over de mediagebruik van jongeren te praten in de context van de net-generatie.
Vroeger hadden we ook een hippie-generatie. (vrijwel de babyboom-generatie). Dat betekende niet dat alle jeugdigen hippies waren… integendeel! Maar het was wel dominant in de maatschappij en de context in die tijd. Ik merk bv bij mijn ouders nog steeds dat ze hun maatschappelijke kaders in die tijd gevormd hebben, hippie of niet, ondanks dat mijn vader ook helemaal digitaal is en mijn moeder het gaat worden.
Over je vraag of je ook tot de net-generatie behoord; Nee, niet als je het in de juiste sociologische context plaatst. Het heeft vrijwel niets te maken met welke media en technieken je gebruikt. Het gaat om de tijd en daarmee maatschappelijk kader waarmee je bent opgegroeid en gevormd, met nadruk in je jeugd. Helaas..
Op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(periode)
“Een generatie wordt vaak omschreven als een categorie mensen die tot eenzelfde leeftijdsgroep behoren en te kampen hebben gehad met dezelfde problemen in de levensloop.”
Het boekje “Generatie Einstein” gaat er nog verder op in en legt het concept van een generatie verder uit.
Ik hoop dat we nu eens goed de term “generatie” goed gebruiken en het in de juist context en waarde zetten. Welke media en ict jongeren gebruiken is interessant, maar moet niet op die manier gekoppeld worden aan de net-generatie. Immers.. muziek opnemen op cassette had ook niks te maken met de hippie-generatie. Echter speelt technologie nu een grote rol en gaan ontwikkelingen snel en willen we soms die verbanden leggen. Deels waar.. maar niet op de juiste manier. Het moet gaan om mens en zijn ontwikkeling en maatschappij.. niet om technische tooltjes.
@jeroen en Hans Ik lees deze discussie en binnenkort (enkele weken) verschijnt het onderzoek welke BMC en de HU hebben uitgevoerd iov Kennisnet. We gaan in op de netgeneratie. Dat deze in onze hoofden bestaat is duidelijk maar er is zo blijkt uit internationaal onderzoek geen wetenschappelijk bewijs voor. Kijk, als we praten over een hippiegeneratie dan moet je beseffen dat a: dit label vooral ontstaan is na het tijdperk en niet tijdens, en b, het grotendeels alleen jongeren betrof die die bepaalde lifestye aanhingen. Dat is het grote verschil met nu. Het Net gaat iedereen aan en gaat over alle generaties heen. Het exclusief opeisen van het net door een bepaalde leeftijdsgroep doet geen recht aan de werkelijkheid. Daarnaast wordt er op veel scholen beleid gemaakt op de aannames uit een boekje Generatie Einstein. Daarmee slaan ze de plank mis en wordt er een kunstmatige kloof geschapen tussen leerlingen en docenten. Das niet wat we willen toch ?
Uiteraard niet Emiel. Ik heb volgens mij ook niet beweerd dat de netgeneratie werkelijk zo “mediavaardig” is als altijd wordt beweerd. Dat wij dat verwacht, schept veel te hoge verwachtingen van deze leerlingen. Maar naar mijn idee is het mediagebruik en -vaardigheden ook helemaal niet het gene wat een generatie moet omschrijven. Toch doen we dit te vaak in het onderwijs en daarmee sla je de plank mis zoals je zelf ook zegt of halen we de hele sociologische term van een “generatie” uit het verband. En dat moeten we niet doen.
Wat ik wel zie in de praktijk en bij onze opleiding is dat we nu te maken hebben met een generatie jongeren die opgroeien met internet en andere nieuwe media alsof het er altijd al was. Ze weten het niet beter als water uit de kraan. Voor de ouders en leraren daarentegen is het allemaal wel redelijk nieuw (ook al bestaat internet ook al zon 15 jaar voor het massale publiek). Deze mensen waarvan wij verwachten dat zij de jongeren en kinderen opvoeden en onderwijzen hebben vaak deze kennis niet in huis of weten niet hoe ze er in mee moeten omgaan in de opvoeding en onderwijs. Al die stichtingen en instanties en kenniscentra zijn er niet voor niks om dit te ondersteunen op welke manier dan ook.
Deze context definieert de net-generatie veel beter. En ja.. niet elke ouder is zo “slecht” met ict en media en het is een generaliserend beeld, dat weet ik, maar in dwarsdoorsnede zie je nu deze trend. Bij deze context heb ik geen enkele uitspraak gedaan of de netgeneratie wel zo mediavaardig en -wijs is op grote schaal zoals vaak wordt beweerd. Ik heb wel een context omschreven die een maatschappelijk kader vormt waarmee die generatie op een of andere manier mee te maken heeft of krijgt. In mijn beleving is dit een veel beter context om deze generatie mee te omschrijven. Ook het boekje van Generatie Einstein moet in zijn juist context worden geplaatst. Dat zeggen de schrijvers zelf ook wel in het boekje. Dus ik snap even niet die hele misverstanden en opheffing hier over.
Over de hippiegeneratie; vaak wordt deze term gebruikt voor iedereen die is opgegroeid in de tijd van hippies (jaren 60/70. Wanneer was dat ook al weer precies?) Waren die dan allemaal hippies? Nee, tuurlijk niet. Maar ze zijn wel opgegroeid in een gelijk maatschappelijk kader en samenleving.
Al deze dingen over de generatie-leer staan ook duidelijk omschreven in oa het boekje over Generatie Einstein. Dus nogmaals.. ik snap niet dat die dingen zo uit hun context en verband moeten worden gehaald en zulke misvattingen over moeten worden gemaakt. Ik snap dus ook niet even waarom Wilfred mij deze vraag stelt. Als je de term “generatie” plaatst in zijn sociologisch kader, dan lijkt me het antwoord duidelijk.
Ik hoop dat ik nu dit dan eens goed heb uitgelegd :-). Ik ben benieuwd naar dat onderzoek. Kan ik dat straks dan ergens vinden?
Ik geloof er zeker in dat ons gedrag verandert als gevolgt van het gebruik van technologie. Ik houd echter -net als Hans Mestrum- ook niet zo van labelling. De meeste jongeren communiceren m.i. intensiever met elkaar, in vergelijking met vroeger. Doordat ze de beschikking hebben over mobiele telefoons en instant messaging. Maar tegelijkertijd gaan jongeren heel verschillend met technologie om. Een zaal vol ‘vooroplopende’docenten aan de TU Delft gaf laatst tijdens een keynote aan dat 90% van hun studenten NIET behoort tot de groep die op internet produceert. Verder zie ik vooral veel ‘ouderen’ bloggen, Flickr gebruiken, etc. Daarom heb ik zo’n bezwaar tegen die
generalisatie, die de term ‘net generatie’ impliceert. Jeroen Gerth geeft terecht aan dat een generatie een sociologisch begrip is. Mijn probleem is echter: zo wordt de term net-generatie niet gebruikt. Dit begrip wordt nu vooral gehanteerd om jongeren over één kam te schreren als het gaat om het gebruik van internet. En om daar dan vervolgens verstrekkende consequenties uit te trekken, als het gaat om leren en werken. De opmerking van Emiel Kanters, dat labels pas na een tijdperk worden toegekend en niet tijdens, vind ik ook een originele. Los daarvan vind ik het terecht dat we op een pedagogische manier aandacht besteden aan het gebruik van media. Want we leven in een tijdperk waarin media en technologie een grote rol in het maatschappelijk leven spelen, en niet iedereen er even verstandig mee om gaat. Het boekje “De Generatie Einstein” is vooral een commercieel slim geschreven publicatie. Ik sluit niet dat het binnen het onderwijs ondoordacht wordt toegepast. BTW: de term ‘generatie’ wordt meestal aangeduid om een bepaald tijdperk aan te duiden (‘babyboom’). De hippie-generatie wordt als begrip volgens mij niet echt gebruikt.
@wilfred “Mijn probleem is echter: zo wordt de term net-generatie niet gebruikt. ”
Precies! Dat is ook mijn probleem. Wij gebruiken die term verkeerd. Het gaat niet zo zeer om het gebruik van die media en technieken. We moeten ook niet verwachten dat die allemaal hetzelfde gebruikt gaan worden.
“BTW: de term ‘generatie’ wordt meestal aangeduid om een bepaald tijdperk aan te duiden (‘babyboom’). De hippie-generatie wordt als begrip volgens mij niet echt gebruikt.”
Niet veel. Het is ook vooral de babyboom generatie die in de tijd volwassen werd. Even kleine aanvulling: Het begrip wordt gebruikt voor de mensen die in een bepaald tijdperk zijn geboren en opgegroeid en daardoor in een bepaald maatschappelijk kader zijn gevormd. Kenmerkend voor de “net generatie” is dat internet en andere media grote deel uitmaken van de omgeving en invloeden waarmee ze opgroeien. Dat was niet zo of in veel mindere vorm ten sprake bij mijn ouders of bij jou. Misschien blog en twitter en flickr je je nu helemaal suf, maar het heeft voor jou niet zon grote deel uitgemaakt in die context.
Kortom.. ik zeg het nogmaals.. het gaat niet om het gebruik van de media of ict… we zijn het allebei wel mee eens dat we de term net-generatie niet in die context moeten gebruiken. In DIE context bestaat de netgeneratie niet… als je er over in een andere context praat wel… en in die context behoor je niet tot de netgeneratie. Ook al bloggn en twitteren we ons suf. 🙂