Ik heb elf dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven. Wordt inmiddels dan minder over dit onderwerp geschreven? Integendeel. Deze negenentwintigste bloemlezing bevat weer tien samenvattingen -bijvoorbeeld over hulpmiddelen voor docenten of onderzoek naar het vermogen van GPT-3 om te redeneren- en 86 links, die ik vanwege tijdgebrek of omdat ze Nederlandstalig zijn niet samenvat (zelfs niet met behulp van ChatGPT).
Mijn leeslijst bevat nog steeds tientallen bronnen, die dagelijks worden aangevuld. Het met behulp van ChatGPT schrijven van een bloemlezing kost me veel meer tijd, dan het schrijven van een gewone blogpost. Ik wil de door ChatGPT gegenereerde samenvattingen immers controleren, verbeteren en redigeren. Veel van de bronnen, die ik alleen als link opneem, lees of scan ik ook. En dan heb ik ook nog mijn gewone werk. Vandaag dat je bijna twee weken hebt moeten wachten op deze negenentwintigste bloemlezing.
Focusing on “Evidence of Learning” in the Age of AI
A.J. Juliani meent dat de essentie van onderwijs niet is veranderd ook al stellen AI-tools lerenden in staat om snel “bewijs” van leren te produceren. Het doel van onderwijs is volgens de auteur om lerenden voor te bereiden op onvoorspelbare situaties, zoals Juliani ’transfer’ typeert (het gebruik van eerder geleerde om een compleet nieuwe situatie te begrijpen). Juliani introduceert daarbij het ACT-framework dat leerervaringen ontwerpt om kennis van concepten te verwerven, die concepten te verbinden en vervolgens naar nieuwe situaties over te dragen. De auteur verwijst ook naar andere experts die het belang van authentieke prestatiegebaseerde beoordelingen onderstrepen, in plaats van traditionele testen. Juliani beveelt aan om je te richten op authentieke manieren om bewijs van leren te tonen als bouwstenen voor transfer. AI is daartoe niet in staat.
Waarom AI gebruiken? AI gebruiken voor administratieve processen, onderzoek doen en in het onderwijs toepassen. Uitdagingen en beperkingen. AI geletterdheid ontwikkelen. Al deze onderwerpen komen voorbij in deze gereedschapskist. Je vindt hier verschillende, compact beschreven, toepassingen die mogelijk gemaakt worden door diverse technologieën.
ChatGPT Teacher Tips
Tom Driscoll heeft tien blogposts geschreven waarin hij toelicht hoe je als docent ChatGPT kunt gebruiken. De bijdragen gaan over praktische strategieën en bevatten onder meer voorbeelden van ‘prompts’.
- Part 1 – Role-Playing Activities
- Part 2 – Quizzes and Tests
- Part 3 – Personalized Learning
- Part 4 – Teacher Writing Assistant
- Part 5 – Example Generator
- Part 6 – Creating Educational Games
- Part 7 – Language Learning
- Part 8 – Creative Writing
- Part 9 – Summarizing
- Part 10 – Feedback
Is feedback van ChatGPT op geschreven teksten beter dan feedback van leerkrachten?
Ik vind dit eigenlijk een verkeerde vraagstelling. Een echt interessante vraag is wat mij betreft: geven leerkrachten met behulp van ChatGPT op een meer efficiënte en betere manier feedback op geschreven teksten dan zonder ChatGPT? De onderzoekers concluderen overigens dat de verschillen tussen ChatGPT en docenten van vlees en bloed klein zijn. ChatGPT blijkt volgens hen (nog) geen vervanging ter zijn voor feedback van een docenten. Lerenden zouden ChatGPT wel kunnen gebruiken als aanvulling op feedback van een docent.
Stop Focusing on Plagiarism, Even Though ChatGPT Is Here
Martine Peters stelt dat AI-tools kunnen worden misbruikt voor plagiaat, maar ook nuttig kunnen zijn voor onderzoek en het verbeteren van teksten. In plaats van te focussen op het identificeren van misbruik, benadrukt ze het bevorderen van academische integriteit. Haar vijf suggesties hierbij zijn:
- Open gesprek met studenten: Peters adviseert direct met studenten over academische integriteit te praten, hen bewust te maken van de waarden ervan en de relevante beleidsregels.
- Integriteit voorleven: Door zelf als voorbeeld te dienen in presentaties en handouts, kunnen docenten studenten laten zien wat academische integriteit in de praktijk betekent.
- Noodzakelijke vaardigheden doceren: Peters stelt dat het belangrijk is om studenten te trainen in informatievaardigheden, schrijfvaardigheden en correcte bronvermelding.
- Lessen plannen die plagiaat voorkomen: Door creativiteit te stimuleren en opdrachten aan te passen, kan men plagiaat bemoeilijken. Peters geeft het voorbeeld van studenten die verschillende teksten moeten herschrijven tot iets nieuws.
- Plagiaat detecteren en melden: Het serieus nemen en rapporteren van plagiaatgevallen ontmoedigt studenten om plagiaat te plegen.
Peters concludeert dat een proactieve benadering van onderwijs, gecombineerd met het bevorderen van academische integriteit, kan leiden tot diepere en betekenisvollere leerervaringen voor studenten.
GPT-3 can reason about as well as a college student, psychologists report
UCLA-onderzoekers hebben volgens ScienceDaily vastgesteld dat GPT-3 verrassend goed presteert bij het oplossen van problemen die te maken hebben met redeneren, die vaak bij intelligentietesten en gestandaardiseerde testen voorkomen. Bij sommige taken presteert het model zelfs beter dan studenten van vlees en bloed, zoals bij problemen geïnspireerd door Raven’s Progressive Matrices. Daarbij wordt de proefpersoon gevraagd om het volgende beeld in een gecompliceerde opstelling van vormen te voorspellen. De onderzoekers hebben de afbeeldingen omgezet naar een tekstformaat dat GPT-3 kon verwerken, zodat GPT-3 in staat was de vormen te “zien”. Daardoor wisten de onderzoekers zeker dat de AI-toepassing de vragen nooit eerder was tegengekomen. Bij taken die een begrip van fysieke ruimte vereisen, faalde GPT-3. De onderzoekers staan daarom voor het raadsel of GPT-3 daadwerkelijk redeneert zoals mensen, of een geheel nieuwe cognitieve methode gebruikt. Zij pleiten daarom voor meer inzicht in de werking van GPT-3. Inmiddels is uiteraard GPT-4 beschikbaar. Kan deze meer krachtige toepassing nog beter redeneren?
The dark side of AI’s promised efficiencies
Vern Glaser benadrukt dat de efficiëntievoordelen van AI-toepasssingen ook een duistere kant kunnen hebben. Hij refereert daarbij aan organisatie-theoreticus Ayenda Kemp die stelt dat AI enkelvoudige waarden zoals rationaliteit en efficiëntie boven andere kan stellen. Glaser illustreert dit met het voorbeeld van de Australische robodebt-schandaal waarbij waarden zoals compassie en eerlijkheid werden genegeerd. Hij geeft een hypothetisch voorbeeld waarbij universiteiten AI gebruiken voor studentenwerving, wat kan leiden tot onbedoelde neveneffecten zoals het versterken van vooringenomenheden. Om de kernwaarden van onderwijsinstellingen te behouden tijdens AI-implementaties, stelt Glaser voor om actief leiderschap te tonen, mensen in besluitvormingsprocessen te betrekken en evaluatiesystemen te creëren die rekening houden met meerdere waarden. Het is m.i. inderdaad van groot belang om je bewust te zijn van deze beperkingen. Vergaande beslissingen zouden m.i. daarom ook nooit door AI genomen mogen worden.
65+ Best ChatGPT Prompts for Teachers: Enhance Classroom Experience
Volgens SplashLearn biedt ChatGPT docenten talrijke mogelijkheden om het verzorgen van onderwijs te vergemakkelijken. De AI-toepassing kan functioneren als een snelle bron voor antwoorden, creatieve ideeën genereren, helpen met het nakijken van toetsen en suggesties doen voor een inclusieve lesopbouw. Met ChatGPT kunnen docenten volgens SplashLearn stress verminderen en zich meer richten op het lesgeven zelf. De samenstellers presenteren in deze bijdrage een groot aantal prompts die docenten kunnen ondersteunen bij klasmanagement, lesvoorbereiding, evaluatie en het betrekken van studenten. Speciale aandacht is er voor prompts die gericht zijn op het streven naar inclusiviteit, in de zin van: inspelen op individuele behoeften. De prompts zijn overigens summier beschreven, zonder rol of context. Veel prompts genereren ideeën of suggesties.
In the age of ChatGPT, what’s it like to be accused of cheating?
ScienceDaily doet verslag van een onderzoek van Tim Gorichanaz van Drexel University naar reacties van studenten die beschuldigd werden van valsspelen met ChatGPT. Uit analyse van 49 Reddit-posts bleek dat 38 studenten onterecht werden beschuldigd. Voornaamste thema’s waren frustratie bij onterechte beschuldigingen en zorgen over het vertrouwen in hoger onderwijs door generatieve AI. Gorichanaz rapporteert een afname van vertrouwen tussen studenten en docenten en suggereert dat universiteiten wellicht andere beoordelingsmethoden moeten overwegen, die het proces benadrukken boven het eindproduct. De onderzoeker stelt dat consistent beleid en duidelijke communicatie van universiteiten essentieel zijn, gezien de beperkingen van detectietechnologie.
From Sparse to Dense: GPT-4 Summarization with Chain of Density Prompting
Dit onderzoek introduceert het concept van “Chain of Density (CoD)”. Daarbij worden samenvattingen gegenereerd met GPT-4 die variëren wat betreft informatiedichtheid, terwijl de lengte constant blijft. Het proces begint met een samenvatting die zich richt op slechts 1-3 initiële entiteiten. Daarna wordt de tekst steeds compacter gemaakt door unieke relevante entiteiten uit de brontekst te identificeren en met de vorige samenvatting te integreren. Zaken als abstractie en compressie worden bevorderd, waarbij de tekst steeds dezelfde lengte behoudt terwijl het aantal behandelde entiteiten toeneemt, wordt abstractie. De onderzoekers beogen een evenwicht te vinden tussen informativiteit en duidelijkheid in samenvattingen. Best interessant, wel redelijk technisch.
Andere bronnen over ChatGPT (geen tijd om kort te beschrijven of Nederlandstalig)
- ‘Dialoog tussen kunstmatige en natuurlijke intelligentie’
- Towards 2035: a future view of university education
- Artificial intelligence and perceived effort in relationship maintenance: Effects on relationship satisfaction and uncertainty
- AI and Higher Education Special Report II
- A scholar’s embrace of ChatGPT-4
- ChatGPT Calls for Scholarship, Not Panic
- EDUCAUSE: Students and Technology Report 2023: Introduction-and-key-findings, Supporting-students-on-and-off-campus, Empowering-students-to-choose, Accessibility-in-teaching-and-learning, Reflections-and-next-steps, Methodology-and-acknowledgments
- EDUCAUSE: Students’ Perspectives on Using AI
- How to Start Using ChatGPT Plugins
- AI can help Educators test their teaching materials
- Microsoft’s Free AI Online Course for Educators
- Teachers Plan to Learn and Use AI More
- It’s easy to fool ChatGPT detectors
- Essential terminology ChatGPT user should understand
- Generative Artificial Intelligence enhances creativity
- Global Principles on Artificial Intelligence
- AI & writing: Experts fooled almost 62% of the time
- TIME: 100 most influential people in AI 2023
- Capgemini: Generative AI in organizations
- PWC: Rethinking business with generative AI
- PWC: Leverage generative AI to reinvent your business
- Top 5 Tech Trends In 2024
- How AI will trigger the next ‘end of history’
- A Vision for the AI Web – the Real Web 3.0
- Google turns 25: will it survive AI?
- Amazon Requires Authors to Disclose AI-Generated Content
- Rethinking Academic Integrity in the AI Era
- ChatGPT lesson plan to use in your classroom
- Be Conspicuously Human in the Online Classroom
- Faculty guidance for teaching in the age of ChatGPT
- How schools are coaching teachers to use ChatGPT
- Instructors Rush to Do ‘Assignment Makeovers’
- AI study in Universities must be broad, multidisciplinary
- Artificial Intelligence and Instructional Design
- What students said about the spring of ChatGPT
- Quality of Human and ChatGPT Feedback on Students’ Writing
- AI in Schools: A Closer Look and Future Predictions
- The Potential of Disruptive Learning Technology
- Teaching with AI checklist
- AI chatbots could help teachers with their toughest problems
- AI Is Reshaping the Learning Experience for Students
- Technology is enhancing teaching in secondary education
- Building a Strategy to Harness ChatGPT in Education
- How AI could advance computer-based tutors
- What Challenges In Education Can AI Solve Today?
- Meet Khan Academy’s AI tutor
- Googles ChatGPT-Rivale Gemini vor Veröffentlichung
- The AI Guide: Asking the Right Questions
- Generative AI: Promises for L&D Stakeholders
- Teachers Are Going All In on Generative AI
- Generative AI is taking a toll on the environment
- Trustworthy and responsible AI is a business imperative
- Decision Intelligence: Next Digital Transformation
- How Are Consumers Using Generative AI?
- Disruption or Distortion? The Impact of AI on Future Operating Models
- Reskilling in the Age of AI
- The best applications of AI will be hyper-contextual and invisible
- How to access thousands of free audiobooks
- Is it a Platform? Is it a Search Engine? It’s Chat GPT! The European Liability Regime for Large Language Models
- TechLearning: ChatGPT Lesson Plan
- Canada Government Guide on Use of Generative AI
- 7 Dark Secrets of Generative AI
- OpenAI Wants Teachers to Use ChatGPT for Education
- Microsoft Offers Legal Protection for AI Copyright Infringement Challenges
- How Does It Feel to Be Accused of Using ChatGPT as a Student?
- Why Faculty Members Are Polarized on AI
- 5 Trends Challenging Higher Education Leaders Fall 2023
- Artificial Intelligence in Higher Education: Benefits and Ethics
- OpenAI Will Introduce New Products
- Practical AI for Instructors and Students: Introduction
- AI Essays: Advertising on Meta and TikTok
- How to Implement Generative AI in HR: Lessons from the Hackathon at PagerDuty
- Tool van de Maand: Videos Maken met AI Tools
- 12 Most Popular AI Use Cases in the Enterprise Today
- AI Detection: ChatGPT and College Students
- Deze Opdracht Maakt de Tekst van AI zoals ChatGPT accurater: Adem Diep In
- Why Knowledge Management is Foundational to AI Success
- ChatGPT Spiekbrief Download
- AI Writing Student Papers: Steve Dembo
- Best AI Chatbot
- China’s Baidu ChatGPT Rival: Ernie Bot
- Block the Bots that Feed AI Models by Scraping Your Website
- Report: AI is Getting Better at Creating Educational Content
- NASA, IBM Team Up to Build LLMS that Can Help Fight Climate Change
- How Schools Are Coaching (or Coaxing) Teachers to Use ChatGPT
- Blogging with Artificial Intelligence: Part 3
Mijn eerdere bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden
- Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT als Persoonlijke Assistent bij het voorbereiden en uitvoeren van leerinterventies
- Rubens, W. (2023). De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (pdf). In: Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, 13, 3, 10-16.
- Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?
- Zesentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Is er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom?
- Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?
- Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Rubens, W. (2023, 5 juli). ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefjuli2023.aspx
- Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting
- Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
- Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen
- Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov
- Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
- Al mijn blogposts over Chatbots
- Al mijn blogposts over artificiële intelligentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie