Deze week heb ik weer twee sessies verzorgd over ChatGPT voor leren en ontwikkelen. Daarin heb ik geïllustreerd hoe ChatGPT kan bijdragen aan het mogelijk maken van een effectieve didactiek.
Dinsdagmiddag heb ik een workshop verzorgd voor medewerkers ‘leren en ontwikkelen’ van zorginstelling Amarant in Tilburg (er waren ook medewerkers bij van andere afdelingen). Gisteravond heb ik een masterclass verzorgd voor Ennuonline. De kern van beide bijeenkomsten kwam overeen.
Hoewel toepassingen als ChatGPT een verrijking kunnen zijn voor de persoonlijke leeromgeving van professionals en voor informeel leren -in aanvulling op bijvoorbeeld Youtube, zoekmachines en RSS-, heb ik de focus gelegd op het gebruik van ChatGPT voor formeel leren.
Ik ben begonnen met het belang van een goede ‘prompt’ te benadrukken. Daar is inmiddels ook veel over geschreven. Daarna ben ik ingegaan op de rol die ChatGPT kan vervullen bij:
- Het geven van duidelijke, gestructureerde, uitdagende instructies (o.a. teksten op meerdere taalniveaus schrijven, opdrachten maken of instructies herformuleren voor dyslectische lerenden).
- Het actief verwerken van leerstof (o.a. teksten genereren die lerenden moeten verbeteren, ideeën genereren, converseren met een bekend persoon).
- Het activeren van voorkennis (o.a. door een advance organizer met ChatGPT te maken).
- Het gebruiken van toetsen als leer- en oefenstrategie (ChatGPT gebruiken om een voortgangstoets mee te maken).
- Het geven van feedback en ondersteuning (o.a. ChatGPT gebruiken om begeleidingsvragen te formuleren of ChatGPT als coach in een programma als Duolingo).
- Het creëren van uitgewerkte voorbeelden (ChatGPT ontwikkelt deze voor je).
Toepassingen als ChatGPT (en aanverwante technologieën) zullen in toenemende mate geïntegreerd worden in leertechnologieën zoals leermanagementsystemen. Deels gebeurt dat al (bijvoorbeeld in toetsapplicaties, LessonUp of de Khan Academy). Verder kun je jouw eigen data ook toegankelijk maken met dit soort applicaties, dankzij enterprise versies (geen idee wat de kosten zijn). ‘Kennismanagement’ krijgt hiermee een nieuwe impuls.
Hier vind je mijn slides:
Mijn eerdere bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?
- Zesentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Is er een relatie tussen generatieve AI en de (herziene) taxonomie van Bloom?
- Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?
- Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Rubens, W. (2023, 5 juli). ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefjuli2023.aspx
- Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting
- Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
- Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen
- Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov
- Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
- Al mijn blogposts over Chatbots
- Al mijn blogposts over artificiële intelligentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie