Met enige regelmaat kom je ze tegen: QR codes. Een twee-dimensionale streepjescode, die snel decodeerbaar is en waarmee je bijvoorbeeld internetadressen kunt aanbieden:
.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/QR_code
Met behulp van deze codes (en mobiele en draadloze technologie) kun je informatiebronnen op internet aan objecten koppelen. Als je bijvoorbeeld bij de Nachtwacht in het Rijksmuseum een QR-code plaatst, dan kunnen mensen deze code met hun smartphone scannen, en op de smartphone de Wikipedia-pagina van Rembrandts beroemde schilderij te voorschijn toveren. QR-codes worden daarmee mobile learning toepassingen.
Een speciale 7 things you should know about…-editie bevat meer informatie over het didactisch gebruik van deze codes.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik gebruik QR codes in de syllabus voor de HAVO bovenbouw.Je kan dan bij elke module met je mobiel direct naar de bijbehorende site van het lesprogramma te gaan. Zie een demo op: http://www.rml2.nl/natuurkunde/lesprogramma/HAVO/voorbeeld_qr_codes.pdf