Gisteren kreeg ik de de vraag of ik eens wilde reflecteren op de relatie tussen generatieve AI en de taxonomie van Bloom. Dat doe ik in onderstaande blogpost.
De vraag luidde:
Onthouden (Remembering). Generatieve AI-toepassingen zijn in staat om op basis van heel veel content, nieuwe content te ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld inderdaad antwoorden op vragen genereren. Je kunt er -zoals gezegd- echter niet vanuit gaan dat de antwoorden correct of volledig zijn. Net als bij zoekmachines, moet je over kennis en informatievaardigheden beschikken om de gevonden informatie op waarde te schatten. Bovendien is een toepassing als ChatGPT niet goed in bronvermeldingen. Dat betekent dat jij als mens nog steeds over parate kennis moet beschikken om generatieve AI-toepassingen effectief te gebruiken. Mensen moeten dus nog steeds informatie onthouden. Toepassingen als ChatGPT of Claude 2 zijn wel zeer goed in staat om bestaande kennis te activeren. Je stelt een vraag waar je het antwoord even niet op weet. Als je het antwoord leest, dan herinner je de informatie weer (ook als het antwoord niet helemaal correct is).
Begrijpen (Understanding). Generatieve AI-toepassingen zoals Claude 2 of ChatGPT kunnen teksten herschrijven, samenvatten en samenvoegen tot een coherent verhaal zoals een essay. Ook nu geldt dat je er niet blind op kunt vertrouwen dat de output correct is. Op basis van jouw begrip van de inhoud, zul je de output moeten checken en waar nodig aanpassen.
Toepassen (Applying). Hierbij gaat het om het toepassen van kennis in specifieke situaties. Je kunt generatieve AI-applicaties gebruiken om te programmeren of bijvoorbeeld om een projectplan samen te stellen. De generatieve AI-applicatie is echter niet in staat om rekening te houden met jouw specifieke situatie. Je krijgt vaak algemene output die je zelf moet vertalen naar jouw specifieke situatie. ChatGPT is op dit moment bovendien niet in staat om actuele informatie te gebruiken.
Analyseren (Analyzing). Kun je generatieve AI-toepassingen gebruiken voor het onderzoeken van patronen, relaties en structuren? Bepaalde toepassingen zeker. De kwaliteit van de output is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de prompts die je geeft. Ook moet de applicatie uiteraard toegang hebben tot data om bijvoorbeeld patronen te kunnen onderzoeken. Dat is bij breed toegankelijke applicaties zoals Google Bard meestal niet het geval.
Evalueren (Evaluating). Je kunt toepassingen als ChatGPT ook gebruiken voor het beoordelen van de kwaliteit en relevantie van content, en het geven van feedback. Ik vraag ChatGPT weleens om kritische kanttekeningen te plaatsen bij een tekst. De output bevat vaak voor de hand liggende opmerkingen, niet-relevante opmerkingen of rake opmerkingen. Ook kom ik dankzij de output van ChatGPT op andere ideeën, door te associëren. Verder kunnen generatieve AI-toepassingen evaluatievragen helpen formuleren. ChatGPT is daarmee een handig hulpmiddel bij het evalueren.
Creëren (Creating). Hierbij gaat het om het produceren van nieuwe, originele content. De meningen zijn verdeeld of generatieve AI-toepassingen daadwerkelijk kunnen creëren omdat deze toepassingen gebruik maken van content die al door anderen is gemaakt. Toch zijn generatieve AI-toepassingen m.i. in staat op basis van bestaande tekst, nieuwe teksten te produceren. Dit leidt niet persé tot nieuwe kennis. Gegenereerde afbeeldingen kunnen wel nieuw zijn, al kun je over originaliteit twisten. Wel kun je op basis van de output en associaties met de output tot nieuwe inzichten komen. De toepassingen zijn daarmee ook handige instrumenten bij het creëren.
Samenvattend kun je m.i. stellen dat generatieve AI-toepassingen binnen elke stap van Bloom’s herziene taxonomie een rol kunnen spelen. Binnen geen elke stap neemt de generatieve AI-toepassing de activiteit volledig van de mens over. Een effectief gebruik van generatieve AI voor onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren vindt altijd plaats via interactie met de mens. Het formuleren van prompts, en het controleren en verbeteren van output blijft daarbij essentieel. Bovenstaande stelling is m.i. inderdaad veel te zwart-wit.
Mijn eerdere bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Vijfentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen opleidingsinstituten veranderen?
- Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Rubens, W. (2023, 5 juli). ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies. e-learning.nl. https://www.e-learning.nl/Nieuwsbriefjuli2023.aspx
- Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting
- Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
- Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen
- Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov
- Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
- Al mijn blogposts over Chatbots
- Al mijn blogposts over artificiële intelligentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie