Vanochtend heb ik voor de tweede keer een workshop over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verzorgd voor medewerkers van Schouten en Nelissen, één van de bekendste opleiders van Nederland.
Ik ben eerst ingegaan op het fenomeen ChatGPT (en andere generatieve AI-technologieën). Dat heb ik onder andere gedaan aan de hand van een aantal vragen en een demonstratie, waarin ik ook de combinatie met plugins heb laten zien. Ik heb bovendien geïllustreerd dat de reacties ten aanzien van deze toepassingen van alle tijden zijn.
Vervolgens ben ik onder meer met behulp van opdrachten aan de slag gegaan met ChatGPT als ‘persoonlijke assistent’. ChatGPT cs kunnen werknemers ondersteunen bij het uitvoeren van verschillende typen taken (zoals emails beantwoorden, samenvattingen maken, concepten schrijven, teksten herschrijven, aantekeningen uitwerken, vragen beantwoorden, of ideeën genereren). We zijn daarbij ook ingegaan op de nodige beperkingen van deze toepassingen. Vervolgens zijn we gaan werken met ‘prompts’.
Ik ben daarna ingegaan op wat dit betekent voor het werk van ‘kenniswerkers’, en in het bijzonder voor het werk van docenten/opleiders/ontwikkelaars van opleidingen. ChatGPT als ‘persoonlijke assistent die helpt cognitieve taken te versoepelen, is daarbij nadrukkelijk aan de orde gekomen:
1. ChatGPT helpt duidelijke, gestructureerde, uitdagende instructie te geven
2. ChatGPT helpt leerstof actief verwerken
3. Voorkennis activeren met ChatGPT
4. Toetsing als leer- en oefenstrategie dankzij ChatGPT
5. Feedback geven dankzij ChaGPT
6. Gebruik voorbeelden dankzij ChatGPT
Ten slotte ben ik ingegaan op wat dit type toepassingen betekent voor bekwaamheden van werknemers die hiermee gaan werken.
Hieronder vind je mijn dia’s:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geweldige dia-serie Wifred! Hoewel ik het onderwijs al lang verlaten heb … AI was in een van mijn projecten (met TNO) nog erg primitief, De huidige stroomversnelling zou me razend enthousiast gemaakt hebben, maar ook bezorgd!