Wanneer zal web 2.0 binnen bedrijven succes hebben?

Social software heeft veel potentie voor bedrijven, als het gaat om kennis delen. McKinsey signaleert een toenemend gebruik van web 2.0-technologieën binnen bedrijven.

In een recent artikel formuleren zij zes kritische succesfactoren voor het gebruik van social software binnen bedrijven. Voor een kort en bondige samenvatting verwijs ik graag naar Willem van Valkenburg.

Luis Suarez somt zes voordelen op voor het gebruik van social software binnen bedrijven. Volgens hem vind je snel mensen en informatie, en kun je de waarde van medewerkers inschatten (doordat hun bijdragen zichtbaar zijn). Suarez vindt ook de directe dialoog (intern en extern) toegevoegde waarde hebben. En informatie wordt ook geborgd terwijl medewerkers online materiaal produceren of reviewen. Social software kan verder bijdragen aan de motivatie van medewerkers (communityvorming kan leiden tot een gevoel ergens bij te horen). Goede ideeën, tenslotte, verspreid je via connecties snel binnen je organisatie.

Volgens Suarez behaal je deze voordelen alleen binnen organisaties waar sprake is van


"an open, collaborative and trusting culture. Without that, it can never work. But with it, social software can transform the way we collaborate and share information."


De spijker op z'n kop, als je het mij vraagt. Als je social software invoert binnen een organisatie

  • waarin de organisatieleiding en medewerkers geen vertrouwen in elkaar hebben,
  • zelfgeorganiseerd leren niet als 'werk' wordt beschouwd,
  • en een 'afrekencultuur' bestaat

dan is de adoptie van weblogs, wiki's en andere web 2.0-tools gedoemd te mislukken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Helemaal mee eens. Succesvol opereren met web 2.0 oplossingen vraagt volgens mij inderdaad om een hele open cultuur waarin plaats is voor het erkennen van gemaakte fouten. Bescheidenheid en oprechtheid moeten een natuurlijke vorm van handelen zijn, anders kun je succes uit je hoofd zetten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *