Heutagogie: een nieuw paradigma

E-learning claimt vaak student gecentreerd te zijn, maar is dat niet. Om dit wel te bereiken zal
een verschuiving in denken plaats moeten vinden. Dat stellen Stewart Hase en Chris Kenyon in het
paper From
Andragogy to Heutagogy
. Dat nieuwe paradigma noemen zij "heutagogy":


the concept of truly self-determined learning

De auteurs zijn van mening dat zelfbepaald leren beter past binnen de hedendaagse samenleving
waarin veranderingen zo snel plaats vinden dat traditionele leermethoden hier onvoldoende op in
kunnen spelen. Dit maakt dat je als lerende vooral zelf in staat moet zijn om te leren.


The world is no place for the inflexible, the unprepared, and the ostrich with head in sand, and
this applies to organisations as well as individuals. Capable people are more likely to be able to
deal effectively with the turbulent environment in which they live by possessing an ‘all round’
capacity centred on self-efficacy, knowing how to learn, creativity, the ability to use
competencies in novel as well as familiar situations and working with others.

Hase en Kenyon leggen in hun paper een verband met competenties (in het Engels 'capability'
genoemd), en lichten toe dat dit paradigma een stap verder gaat dan het
andragogisch paradigma van zelfgestuurd leren. Verder geven zij aan dat deze benadering ook te maken heeft met machtsverhoudingen binnen organisaties. Competente organisaties, schrijven Hase en Kenyon, beschikken over managers die in staat zijn anderen aan te moedigen, zich te ontwikkelen en mondig te maken, en die informatie delen.

Voor het onderwijs impliceert dit:


having teachers think more about process than content; enabling learners to make sense of their world rather than make sense of the world of the teacher; forcing us to move into the world of the learner; and enabling teachers to look beyond their own discipline and favourite theories.


Hase en Kenyon blijven in hun paper hangen op een hoog abstractieniveau. Dat is jammer. De auteurs gaan namelijk niet in op de vraag hoe self-determined learning in de praktijk brengt bij een generatie lerenden die allesbehalve gewend is om 'zelfbepaald' te leren. En dan hebben we het niet eens over de culturele invloeden hierop.

Ook vind ik hen erg ongenuanceerd als het gaat om de veronderstelde snelle veranderingen, waar opleidingen en trainingen geen voldoende snel en adequaat antwoord op zouden hebben. Dat geldt wellicht voor kenniswerkers, maar ik betwijfel of dat ook het geval is voor verkopers, metselaars, pedagogisch medewerkers of medewerkers in de thuiszorg.

Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Heutagogie. Jij als welingelichte bron zegt het. Jij bekijkt het kritisch. Ik wil het nader bekijken. Dankzij jou.
    Geniet van carnaval daar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *