Christopher Pappas beschrijft in What Are The Benefits Of Using Podcasts For eLearning? vijf voordelen van het gebruik van podcasts voor leren en ontwikkelen. Ik plaats er enkele kanttekeningen bij.
Op de eerste plaats creëren podcasts volgens Pappas een gepersonaliseerde leerervaring. Lerenden kunnen de duur en het type podcast kiezen, afhankelijk van hun voorkeur. Deze actieve betrokkenheid leidt volgens de auteur tot betere leerresultaten. Onderzoek zou ook aantonen dat het gebruik van auditief materiaal kan bijdragen aan meer verdiepend begrip en langdurige betrokkenheid.
Op de tweede plaats bestrijd je volgens Pappas met podcasts informatie-moeheid. Lerenden worden niet gestoord door visuele afleidingen. Je spreekt alleen het gehoor aan, waardoor lerenden zich beter kunnen concentreren.
Op de derde plaats reduceren podcasts volgens Pappas de ontwikkelingskosten van trainingsmateriaal aanzienlijk. Je hebt niet te maken met dure druk- en distributiekosten, of investeringen in videoproductie. Podcasts kunnen volgens hem met minimale middelen, zoals een smartphone, worden geproduceerd.
Op de vierde plaats bevorderen podcasts volgens Pappas een gemeenschap door sociale leeromgevingen te creëren waarin lerenden en docenten/trainers informatie en ideeën kunnen uitwisselen.
Op de vijfde en laatste plaats maken podcasts volgens Christopher Pappas leermateriaal op elk moment toegankelijk. Podcasts hebben volgens hem inherente kenmerken van transporteerbaarheid en adaptatievermogen. Ze kunnen overal en altijd beluisterd worden, zelfs zonder stabiele internetverbinding. Deze veelzijdigheid maakt podcasts volgens de auteur ideaal voor iedereen, van drukbezette werknemers tot gemakkelijk afgeleide studenten.
Podcasts zijn volgens Pappas dan ook waardevolle vormen van content en een welkome aanvulling op het scala aan leermogelijkheden.
Mijn kanttekeningen
Podcasts kunnen inderdaad prima manieren zijn om informatie over actuele onderwerpen te delen. De inhoud ervan kan erg leerzaam zijn. Toch wil ik enkele kanttekeningen bij Pappas’ artikel en bij podcasts in het algemeen plaatsen.
- Pappas doet uitspraken over onderzoek naar effectiviteit zonder bronvermelding. Je kunt niet checken of de uitspraken terecht zijn. Behalve als jezelf op onderzoek uitgaat. ChatGPT is dus niet uniek in het niet gebruiken van bronvermeldingen 😉
- Het leerzame karakter van podcasts wordt m.i. vooral bepaald door de wijze waarop je de inhoud van de podcast verwerkt. Het kunnen kiezen voor type en duur is niet echt een vorm van actieve betrokkenheid, als je het mij vraagt.
- Podcasts kunnen ook bijdragen aan informatie-moeheid. Podcasts kunnen te veel irrelevante informatie bevatten. Bovendien ben je slecht in staat om te scannen of de inhoud van een podcast relevant voor jou is, of welke onderdelen relevant voor jou zijn. Dit is de reden waarom ik weinig gebruik maakt van podcasts. Ik scan sneller veel teksten.
- Je kunt podcasts inderdaad met minimale middelen maken. Maar echt goede podcasts vragen ook om een flinke investering. Een goede gespreksleider, goede opnameapparatuur, monteren, bewerken. Check bijvoorbeeld de podcast-serie ‘Over denken‘ waarin Nynke de Jong praat met medewerkers van de Open Universiteit. Deze zijn echt niet met minimale middelen gemaakt. Inhoudelijk wel erg de moeite waard.
- Je kunt het beluisteren van podcasts combineren met andere taken. Als die taak echter cognitief belastend is, dan is dit ingewikkeld. Of je luistert niet aandachtig naar de podcast, of je voert de andere taak -bijvoorbeeld autorijden- niet met je volle aandacht uit. Dit is ook een reden waarom ik podcasts weinig gebruik. Ik wil mijn aandacht bij het verkeer houden of ik doe andere taken (zoals lezen en schrijven).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie