Aantekeningen maken verbetert leerprestaties

Ik werd net geprikkeld door de bijdrage Kan een podcast een docent vervangen? van Onderwijs van Morgen.

De bijdrage bespreekt een niet al te grootschalig onderzoek. Hieruit zou blijken dat studenten betere studieresultaten halen als zij college's via podcasts beluisteren (en de slides kunnen bekijken), dan indien zij college's fysiek bijwonen.

Als je het oorspronkelijke artikel over het onderzoek echter goed leest, zie je dat het verschil wordt gemaakt door het maken van aantekeningen. Want studenten die alleen podcasts beluisteren, behalen geen betere studieresultaten.

En volgens mij is het oud nieuws dat 'aantekeningen maken' helpt bij leren.

Los daarvan: ik ben sterk voorstander van instructies/colleges via podcasts (graag in 'brokken' van een minuut of 15). Vooral om informatie nog eens te kunnen beluisteren. Of om in eigen tempo de leerstof te beluisteren. En om er aantekeningen bij te maken (of er over te bloggen). Je creërt op die manier extra leeractiviteiten. En ook daarover is al langer bekend: hoe meer een lerende investeert in zijn leren, des te beter de leerprestaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *