De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed. Of dat gaat gebeuren, is echter nog maar de vraag.
Vooropgesteld: ik moet mijn oordeel baseren op de introductievideo (onder aan deze blogpost) en op de bijdragen die hierover zijn verschenen. Ik heb de Apple Vision Pro niet zelf kunnen uitproberen. Het apparaat komt ook pas begin volgend jaar op de markt, en dan als eerste in de Verenigde Staten.
De Apple Vision Pro ziet er indrukwekkend uit. Het apparaat is wat betreft gebruikersgemak een verademing bij de vaak lompe VR-headsets die momenteel vaak worden gebruikt. Je bedient de Apple Vision Pro met je ogen, je handen en je stem. Als geboren en getogen Limburger maak ik me dan wel zorgen: mijn ervaringen met stemherkenning zijn niet om over naar huis te schrijven, al zijn deze ervaringen niet zo dramatisch als bij deze twee Schotten het geval is. Verder kun je ook iemand met de Apple Vision Pro in de ogen kijken. Je sluit je dus niet helemaal af van de ander.
De recensies van de Apple Vision Pro zijn zeer lovend (bijvoorbeeld hier en hier). Vooral het bekijken van films en het spelen van games lijken me zeer indrukwekkend. Als ik eigenaar van een bioscoopketen was, zou ik me zorgen gaan maken als de Apple Vision Pro breed geadopteerd gaat worden. Je kunt ook gewone websites bekijken, maar dat heeft m.i. weinig toegevoegde waarde.
De meerwaarde voor leren, opleiden en onderwijs heeft volgens mij met vijf zaken te maken:
- Je kunt gemakkelijker in virtuele werelden leren en oefenen. Dat kan bijvoorbeeld in gesimuleerde omgevingen, waarin je complexe en risicovolle taken kunt oefenen of waarin je in een veilige omgeving sociale en communicatieve vaardigheden kunt leren. Je kunt dit alleen doen (in een VR-toepassing) of samen met anderen in een metaverse-omgeving.
- Je kunt prima gebruik maken van augmented reality, waarbij je in de realiteit makkelijk online informatie zoekt. Donald Clark schrijft hier onder meer over: Quite cleverly, it renders the part you’re looking at in more detail, not the whole screen – so it is super-sharp. For learning the passthrough opens up all sorts of possibilities in mixed reality and with passthrough, as you can have all sorts of mixed reality learning experiences. The AR learning opportunities are endless as layers of reality can be presented.
- Synchroon online leren kan sterk worden verbeterd omdat sprake is van een meer immersieve ervaring. In de video zie je bijvoorbeeld dat Apple’s FaceTime sterk verbeterd wordt. Dat zal met applicaties als Zoom niet anders zijn. Je zult meer het gevoel hebben bij de anderen te zijn.
- Je kunt veel beter instructievideo’s bestuderen en ermee interacteren (met je ogen, handen of stem).
- Je kunt performance support systemen gebruiken en taken voor laten doen. Je bent echter niet afgesloten van de realiteit maar ziet bijvoorbeeld de machine met de storing die jij moet oplossen.
Er zijn echter ook een aantal beperkingen die leiden tot twijfels of de Apple Vision Pro breed omarmd zal worden, en voor leren, opleiden en onderwijs gebruikt gaat worden:
- De prijs is heel hoog. Er zullen weinig mensen en organisaties zijn die 3500 euro kunnen betalen voor een apparaat, tenzij dit apparaat de gewone Mac(book) gaat vervangen. Apple positioneert dit apparaat waarschijnlijk om die reden als een ‘spatial computer‘. In de video wordt de Apple Vision Pro echter naast de Macbook gebruikt. Je moet echt goed verdienen om de Apple Vision Pro te kunnen betalen. Een fulltime werkende docent verdient dit niet netto per maand.
- De batterijduur is twee uur. Dat is kort. Ongetwijfeld zal Apple binnen een jaar na lancering van de Apple Vision Pro met een nieuwe batterij komen, die langer mee gaat. Die mag je dan weer voor een aanzienlijk bedrag aanschaffen.
- De Apple Vision Pro is gericht op de individuele ervaring, mede vanwege de hoge kosten. Je wilt films en video’s echter ook samen kijken. Je wilt daarnaast ook samen in virtuele werelden en immersieve virtual classrooms leren. Dat zou betekenen dat elke lerende over een eigen apparaat moet beschikken. De kosten maken dit onmogelijk.
- Je interacteert met je ogen, stem en handen. Het is de vraag of je leerinhoud hiermee net zo actief verwerkt als met een laptop of PC het geval is. Leer je dus net zo effectief met een Apple Vision Pro als met een laptop/PC?
Ik aarzel ook over de manier waarop data kan worden gebruikt. De sensoren van dit apparaat slaan heel veel data op. Wat doet Apple met die data (bijvoorbeeld waar je naar kijkt)? Kunnen die data ook worden gebruikt voor learning analytics? Willen we dat?
De Apple Vision Pro lijkt vooral bedoeld voor ontwerpers, professionals. Ik kan me niet voorstellen dat gewone stervelingen 3500 euro zullen betalen voor dit apparaat. Tegelijkertijd dachten ook maar weinig mensen dat we ooit zo’n 1000 euro zouden betalen voor een smarphone. “There’s no chance that the iPhone is going to get any significant market share“, zei de voormalig Microsoft-topman Steve Ballmer bij de lancering van de Iphone. We zijn slechte voorspellers van de adoptie en impact van nieuwe technologieën.
Ik verwacht echter dat Apple op termijn met een veel goedkopere, maar toch nog heel dure, versie van dit apparaat zal komen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie