Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?

Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdrage kan leveren aan het ‘performance probleem’.

Introduction Is training really the answer?
Bron: https://blog.cathy-moore.com/is-training-really-the-answer-ask-the-flowchart/

Je begint met het bepalen van het doel dat je wilt bereiken. Vervolgens breng je in kaart wat werknemers moeten doen. Je kiest daar een belangrijke taak uit. Vervolgens kijk je waarom werknemers dat ene ding niet doen. Ligt het aan de omgeving? Is het een kwestie van motivatie, een gebrek aan kennis of vaardigheden? En als sprake is van een gebrek aan kennis, waar moet die kennis dan worden opgeslagen (in het geheugen of in een hulpmiddel)?

Op deze website vind je onder meer een PDF-document en een interactieve versie van het stroomdiagram. Moore heeft ook een instructievideo gemaakt waarin je leert het stroomdiagram te gebruiken.

Cathy Moore wijst er terecht op dat een (online of blended) training of cursus niet altijd het antwoord is op een ‘leervraag’. Haar stroomdiagram helpt bij het nadenken over deze vraag. Zelf vind ik het perspectief van de ‘five moments of need ®‘ ook zinvol om over deze vraag na te denken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *