Leerlingen op het (Amerikaanse) platteland zouden in de toekomst wel eens op grote schaal via
internet onderwijs gaan volgen (vooral via blended learning). Dat voorspelt -volgens eSchool News– een
recente studie van het Sloan Consortium.
The total number of K-12 students taking online or blended courses in 2007-08 was estimated at 1,030,000–up from 700,000 in the earlier study–and two-thirds of respondents said they expect their online enrollments will continue to grow.
Het Sloan Consortium constateert dat leerlingen in plattelandsgebieden het meeste baat hebben bij online leren. Zij zouden anders verstoken blijven van kwalitatief goed onderwijs, aangezien er in deze dunbevolkte gebieden een tekort is aan leerkrachten. Met name aan leerkrachten met bepaalde specialismen. Dit is ook een belangrijke reden waarom Sugata Mitra pleit voor (t)e-learning binnen het onderwijs. Drempels voor een bredere adoptie van online leren binnen het 'K12-onderwijs' zijn momenteel de kwaliteit van de content en de kosten, schrijft eSchool News.
Volgens mij is deze ontwikkeling ook relevant voor ons land:
- Het Nederlandse platteland wordt in toenemende mate dun bevolkt. Menig dorp verliest voorzieningen, zoals scholen. Nu al hebben we te maken met gebieden, waar een gebrek is aan kwalitatief goed onderwijs (weliswaar niet over de hele linie) en keuzemogelijkheden. Ik denk aan de Waddeneilanden en aan de Nederlandse Antillen.
- Binnen enkele jaren gaat een grote groep docenten met pensioen. Ik vermoed dat dit verlies aan expertise niet is op te vangen met nieuwe 'aangroei'.
(T)e-learning kan een bijdrage leveren aan het oplossen van deze problematiek.
Ik vraag me hierbij wel af of er al sprake is van een voldoende groot gevoel van urgentie. Daarnaast zal het ministerie van onderwijs haar definitie van 'contacttijd' moeten aanpassen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie