Donald Clark doet verslag van een onderzoek naar leerstijlen gebaseerd op zien (visueel), horen (auditief) en doen (kinestetisch). De zogenaamde VAK-leerstijlen.
Clark beschrijft uitgebreid de opzet van het onderzoek, en ik moet zeggen: ik heb het met stijgende verbazing gelezen. Bijvoorbeeld als het gaat om de kinesthetische leerstijl:
In English they were introduced to Shakespeare by feeling a plaster bust of his head, then asked to imagine a poem and short story, followed by recitation from memory, beyond this no real progress was made.
Of wat te denken van de auditieve leerstijl:
In English, audio books proved useful for novels, short stories and poetry but there were disappointing results in reading and writing.
En lees vooral ook wat Clark schrijft over de groep studenten die uitsluitend een visuele leerstijl mochten hanteren:
Physical Education could be performed but the inability to hear the ref’s whistle led to some indiscipline in team sports.
Clark schrijft dat de onderzoekers concluderen dat studenten met een visuele leerstijl goed presteerden. Wel zou de toevoeging van horen en voelen didactische voordelen hebben. Een uitsluitend auditieve en kinesthetische leerstijl zou lijden tot onvoldoende prestaties.
Clark levert helaas geen commentaar op dit onderzoek. Dat doen mensen die op zijn bijdrage reageren, wel. Zij vragen zich af of het hierbij gaat om een vervroegde 1 april-grap.
Harold Jarche schrijft bijvoorbeeld:
Your "study" shows the absurdity of the whole learning styles movement. Thanks.
Ik zou niet zo ver durven gaan en alle leerstijl-onderzoeken af willen schrijven. Maar leerstijlen gebaseerd op 'zien', 'horen' en 'doen'? Daar geloof ik niet in. Deze 'stijlen' zijn m.i. overduidelijk gekoppeld aan leerinhouden. Het zal duidelijk zijn dat je alleen leert metselen door het ook te doen. En schrijven leer je natuurlijk ook niet door alleen 'horen'.
Meestal zul je leeractiviteiten nodig hebben die horen, zien en doen 'aanspreken'.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
3 leerstijlen.
Ach, Gardner begon met 8, heeft er nu nog maar 5. Misschien, als we lang genoeg wachten …
Het punt is dat je bedenkt dat er manieren zijn om je boodschap over te brengen en ‘sticky’ te maken op manieren die voor jou niet voor de hand liggen.