De Britse Fosway Group presenteert jaarlijks een overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt. Onlangs kwam de meest recente editie uit.
Met behulp van dit overzicht kun je verschillende oplossingen vergelijken op basis van prestaties (markt en klanten), potentieel, aanwezigheid in de markt, total cost of ownership en verwachte toekomstige marktontwikkeling. Je vindt in deze analyse dus geen leersystemen die binnen het onderwijs veel worden gebruikt (zoals Canvas of ItsLearning; D2L richt zich wel op deze markt). Ik mis overigens ook toepassingen zoals Moodle en aNewSpring.
Fosway Group onderscheidt dan wat betreft marktpositie negen typen leersystemen:
Zij benadrukken dat de positie rechts bovenin niet altijd de beste positie is. Je kunt ook binnen andere ‘cellen’ veel succes hebben als leverancier.
In hun rapport beschrijft de Fosway Group ook marktontwikkelingen. Volgens hen is onder meer sprake van een toegenomen competitie tussen leersystemen, met name in het middensegment. Vaardigheden blijven volgens hen van groot belang, al wijzen ze ook op het ontbreken van echte uitwisselbaarheid van taxonomieën van vaardigheden (tussen systemen en organisaties). Digitaal leren op het gebied van trainingen voor klanten en partners wordt beschouwd als één van de snelste groeimarkten.
Opvallend is ook dat de Fosway Group learning experience platforms beschouwd als een verwarrende ‘marketing hype’. Heb je hier een apart systeem voor nodig, zo vraagt men zich af? En wat versta je er precies onder?
Interessant is ook hun beschrijving van trends op het gebied van oplossingen. Bijvoorbeeld: leerervaringen gaan verder dan een Netflix-achtige gebruikerservaring. Of: personalisering gaat over het leren zelf, niet alleen over aanbevelingen.
Verder geven zij in hun rapport een overzicht van leersystemen die, in vergelijking met verleden jaar, aan de ‘grid’ zijn toegevoegd of die zijn verwijderd (bijvoorbeeld als gevolg van een overname).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie