De iPhone voor leerdoeleinden

Hans Bronkhorst en Ype Boersma van de Wageningse universiteit bespreken de iPhone op Surfspace, mijn oud-collega Renée Filius en Frank Janssen van Frankwatching doen dat op op deze laatste site. De laatste twee richten zich daarbij voornamelijk op de educatieve applicaties van de iPhone en de iPod Touch (de edu apps).

Beide artikelen concluderen in feite dat de kwaliteit van de educatieve applicaties van de iPhone en de iPod Touch voor het Nederlandse onderwijs niet om over naar huis te schrijven zijn.

Ik zou deze edu apps overigens nooit in het onderwijs inzetten, als deze programma's niet ook op andere mobiele apparaten te gebruiken zijn. Je kunt m.i. lerenden niet verplichten een bepaald merk mobiele telefoon of uitgebreide 'MP3-speler' te kopen.

Persoonlijk vind ik de iPhone om de volgende redenen een handig 'leerinstrument':

  • Dankzij de mobiele versie van Bloglines heb ik mijn RSS-feeds 24/7 onder handbereik.
  • Ik kan te bewaren website via een 'bookmarklet' in de browser Safari toevoegen aan mijn Delicious-account.
  • Via de applicaties Bookmarks en Yummy kan ik mijn favorieten 24/7 raadplegen.
  • Ideeën leg ik vast in Evernote. Laatst had ik in de boekhandel geen pen en papier bij de hand toen ik mijn lijstje 'aan te schaffen romans' wilde bijwerken. Maar wel mijn iPhone met Evernote.
  • Via de TED-app kan ik boeiende keynotes bekijken (Renée en Frank noemen deze ook).
  • Via de LinkedIn-app ben ik snel bij mijn netwerk, om eventueel vragen te stellen.
  • iTranslate gebruik ik soms om woorden te vertalen.
  • Twitterfon is een zeer geschikte app om mee te microbloggen. Maak ik veel gebruik van.
  • Ik check mijn mailaccounts regelmatig. Uitgebreide berichten schrijf ik niet. Daar vind ik de iPhone -zoals zo veel mobiele apparaten- minder geschikt voor. Hans en Ype noemen die beperking ook.
  • Ik kan podcasts downloaden en via de iPod-optie beluisteren. Dat heb ik overigens nog niet gedaan (wel muziek beluisteren).

Samenvattend kun je zeggen dat ik edu apps eigenlijk niet gebruik voor leerdoeleinden, maar andere applicaties wel. Ik gebruik deze applicaties voor leeractiviteiten met een hoge mate van informaliteit, die ik ook uitvoer via een netbook of laptop. Het verschil is dat ik hier dankzij de iPhone veel flexibeler in ben geworden. Overigens gebruik ik de iPhone ook om te bellen, te sms-en en voor de 'fun' (met name de applicatie Shazam om muziekfragmenten te herkennen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *