Een week geleden schreef ik de vijfde bloemlezing over ChatGPT en leren, opleiden en onderwijs. In de tussentijd staan weer meer dan vijftig bijdragen over dit onderwerp op mijn leeslijst. In deze bijdrage vat ik vijf bijdragen samen. Ik vermeld verder twee alternatieven voor ChatGPT en ik presenteer vijf bijdragen over tools waarmee je met AI gegenereerde teksten kunt detecteren. Tenslotte deel ik van veertien andere bijdragen de link, eventueel met een toelichtende zin, en vind je onderaan deze bijdrage ook een overzicht met mijn eerdere blogposts over ChatGPT (dat zijn er ook alweer tien).
Why AI-based tools are never neutral
Mijn oud-collega Marco Kalz waarschuwt voor ’technologisch determinisme’ bij discussies over AI-toepassingen zoals ChatGPT. Daarmee vermijd je ook ‘extreme’ stellingnames ten aanzien van deze toepassingen. Bij AI is dat extra belangrijk omdat AI diverse ethische vraagstukken kent. AI heeft verschillende risico’s waar je rekening mee moet houden, als je toepassingen wilt implementeren. Hij verwijst daarbij naar een aantal raamwerken die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om risico’s van applicaties als ChatGPT te bepalen. Marco concludeert dat technologie nooit neutraal is. Docenten hebben kennis en vaardigheden nodig om potentiële risico’s en ethische implicaties te beoordelen.
ChatGPT, DALL-E 2 and the collapse of the creative process
Met behulp van ChatGPT kun je teksten genereren en met DALL-E creëer je afbeeldingen. Maar in hoeverre staat deze technologie de creativiteit werkelijk in de weg? Een mens moet immers nog steeds de uit te voeren taak beschrijven. Bovendien moet een mens het resultaat aanpassen en feedback geven. Afgezien verdringing van onderbetaalde kunstenaars door robots, menen de auteurs dat AI-kunst de daad van artistieke creatie devalueert, zowel voor de kunstenaar als voor het publiek. Het proces van uitvoering is volgens de auteurs namelijk een geschenk: makers gaan volledig op in een taak en een praktijk. Bovendien leiden deze programma’s tot een goedkopere ervaring voor de kijker.
If human labor is removed from the process, what value does creative expression hold? Or perhaps, having opened Pandora’s box, this is an indispensable opportunity for humanity to reassert the value of art – and to push back against a technology that may prevent many real human artists from thriving.
The internet loves ChatGPT, but there’s a dark side to the tech
ChatGPT lijkt misschien te mooi om waar te zijn, deels omdat het dat soms ook is. Dat stelt Chris Stokel-Walker in dit artikel. De auteur wijst op de fouten die ChatGPT maakt en op het gegeven dat de applicatie de maatschappij en alle onjuiste vooroordelen die de maatschappij heeft, weerspiegelt. Dit wordt overigens ook veroorzaakt doordat we ‘giftige’ vragen aan ChatGPT stellen. De ontwikkelaars roepen ook op om feedback te geven om ChatGPT te verbeteren. Verder overschatten gebruikers vaak de kracht van deze toepassingen.
ChatGPT Enters Education: The Dos & Don’ts for Educators
Er is vooral aandacht voor de meer ‘sinistere mogelijkheden’ van ChatGPT, zoals lerenden in staat stellen te spieken. Volgens deze auteur moeten we echter ook kijken hoe we deze toepassing kunnen benutten. Daarom formuleert hij enkele ‘do’s’ en ‘don’ts’. Trek bijvoorbeeld niet te snel conclusies en kies niet voor de (vergeefse) poging om ChatGPT te verbannen. Docenten en instellingen zouden zich moeten concentreren op een nadere, meer holistische kijk op de technologie en de mogelijkheden ervan, en op de vraag hoe deze kan worden gebruikt om de leerervaring te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaringen met de grafische rekenmachine. Of gebruik AI om de reikwijdte van leren te vergroten en spieken te voorkomen. In plaats van traditionele opdrachten waarbij lerenden één oplossing moeten presenteren, biedt ChatGPT mogelijkheden voor lerenden om meerdere modellen of oplossingen te presenteren. Normaliter heb je hier meer opdrachten voor nodig.
ChatGPT Is Coming for Classrooms. Don’t Panic
ChatGPT heeft geleid tot paniekreacties bij docenten en onderwijsinstellingen. Er zijn echter ook ondernemende docenten die ChatGPT als een kans beschouwen om opnieuw te ontwerpen hoe leren eruit ziet. Je kunt lerenden vragen tekst te genereren met ChatGPT en deze vervolgens zelf te bewerken om de fouten van de chatbot op te sporen of de schrijfstijl te verbeteren. ChatGPT is niet intelligent zoals mensen dat zijn, ondanks het vermogen om teksten te genereren die lijken op door een mens geschreven tekst. Het is een statistische machine die soms onwaarheden uitbraakt of creëert en vaak begeleiding en verdere bewerkingen nodig heeft om tot goede resultaten te leiden. Verder lees je in deze bijdrage o.a.:
If a series of factual questions on a test can be answered by a chatbot, was the test a worthwhile measure of learning anyway?
Docenten zouden zich deze technologie kritisch moeten toe eigenen en creatievere manieren vinden om ermee samen te werken. Lerenden zouden de chatbot kunnen gebruiken om nieuwe ideeën of argumenten aan te boren.
Alternatieven voor ChatGPT
De website van ChatGPT is regelmatig overbelast. Er zijn echter ook minder bekende alternatieven:
- Perplexity. Heeft een vergelijkbare interface. Ik heb deze een enkele uitgeprobeerd. Deze applicatie vermeldt bronnen en gerelateerde vragen.
- Andi. Een chatbot die werkt als een zoekmachine. Je kunt deze chatbogt vragen een essay te schrijven, maar je krijgt vooral relevante links.
Door AI geschreven teksten detecteren
Hierover zijn meerdere artikelen over diverse tools geschreven:
- Was this written by a robot? These tools help detect AI-generated text
- Cheaters beware: ChatGPT maker releases AI detection tool
- Is ChatGPT Writing Your Students’ Homework? A New Technology Will Be Able to Detect It
- AI Writing Check
- New AI classifier for indicating AI-written text
Andere bronnen over ChatGPT (geen tijd om kort te beschrijven of Nederlandstalig)
- ChatGPT Wrote This Article and then Totally Stole My Job!
- Podcasts over ChatGPT. Judith van Hooijdonk deelt notities die zij gemaakt heeft tijdens het beluisteren van podcasts over ChatGPT. Inclusief haar voorlopige conclusies.
- Hoe gebruik je ChatGPT in het onderwijs? Tips en adviezen van Avans Hogeschool voor het gebruik van ChatGPT.
- How Many Languages ChatGPT Supports – Updated
- ChatGPT en open leermaterialen. Robert Schuwer concludeert: De onbekendheid van gebruikte bronnen en het onvermogen om bronnen met een open licentie te identificeren zijn voor mij de grootste drempels om deze tool in te zetten bij creatie van open leermateriaal. Mogelijk dat dit in komende versies van ChatGPT verbeterd wordt, of dat alternatieve tools hier beter mee om kunnen gaan, maar voor nu maakt dit de tool voor deze taak ongeschikt..
- Promises and Pitfalls of ChatGPT
- ChatGPT workshop for lecturers. Impressie van een workshop voor docenten over ChatGPT.
- ChatGPT: het revolutionaire taalmodel dat het onderwijs wakker schudt
- AI writing tools and education: what teachers need to know in 2023
- ChatGPT can write code. Now researchers say it’s good at fixing bugs too
- Here’s why ChatGPT is just the start of the generative AI boom
- Robots vs. Humans: Does ChatGPT Pose a Challenge to Second Language Writing?
- ChatGPT and the Future of University Assessment. Vier scenario’s en een tip: gebruik ChatGPT ter ondersteuning van beoordelingsprocessen
- 1,300 years is long enough: it’s pens down for the exam hall
Mijn eerdere bijdragen over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie