Youki Terada en Stephen Merrill hebben honderden recent gepubliceerde onderwijsonderzoeken bestudeerd en vatten voor Edutopia de, in hun ogen, belangrijkste bevindingen samen. Een aantal studies brengt m.i. interessante nuanceringen aan bij wat we al weten over goed onderwijs.
Er is geen conflict tussen relaties en discipline
Als je laat merken dat je om lerenden geeft, zijn ze bereid een stapje extra te doen. Daardoor ben je meer flexibel om uitdagender werk op school te doen. De meest effectieve docenten leren hun lerenden kennen, zijn benaderbaar en laten zien dat ze het werk leuk vinden. Deze docenten zetten hun emotionele kapitaal om in ‘academisch’ kapitaal (goede leerresultaten). Dit onderzoek is in feite een bevestiging van de tegelwijsheid “Zonder relatie geen prestatie” (de uitspraak is volgens mij oorspronkelijk van Luc Stevens).
Markeren is niet erg effectief, totdat docenten ingrijpen
We weten dat het markeren of onderstrepen van teksten geen effectieve leerstrategie is, onder meer omdat lerenden vaak de verkeerde informatie markeren. Echter, als docenten lerenden leren hoe zij het beste kunnen markeren – bijvoorbeeld hoe ze hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden – of als docenten markeren combineren met andere leerstrategieën -zoals vragen achteraf stellen- dan verbeteren leerprestaties aanzienlijk.
Laat jongeren met een beperking deelnemen aan regulier onderwijs
In ons land woedt al lange tijd een dispuut over passend onderwijs. Een grootschalig onderzoek laat zien dat jongeren, die in aanmerking kwamen voor speciaal onderwijs, significant betere resultaten behalen voor lezen en wiskunde als zij het grootste deel van de dag – minstens 80 procent – doorbrengen in klassen voor algemeen onderwijs (vergeleken met jongeren met een vergelijkbare beperking die apart onderwijs volgen). Dit onderstreept m.i. het belang van passend onderwijs, al zullen scholen en docenten daar wel voldoende voor moeten zijn toegerust.
Sketchnotes en concept maps werken beter dan je zou denken
Tekeningen die concepten verbinden met pijlen, aantekeningen en andere relationele markeringen geven lerenden een duidelijker beeld van “het grote geheel”. Dergelijke schetsen stellen lerenden in staat te visualiseren hoe ideeën met elkaar samenhangen. Lerenden krijgen hierdoor handvatten om hiaten in begrip op te sporen. De onderzoekers adviseren om lerenden te laten beginnen met eenvoudige diagrammen om de stof te helpen onthouden. Vervolgens zou je moeten overgaan tot sketchnotes en concept maps om hen te helpen verbanden te leggen met eerdere kennis.
‘Breinpauzes’ worden verkeerd begrepen en onderbenut
Actief herhaald oefenen is belangrijk voor het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Recent onderzoek laat echter zien dat de pauzes tussen oefensessies minstens even belangrijk zijn. Daarnaast doet de aard van de pauze ertoe. Buiten spelen en bewegen lijkt effectiever te zijn dan een puzzel maken of tekenen.
Denk goed na en gebruik je gezond verstand bij het ontwerpen van onderwijslokalen
Bij de inrichting van onderwijslokalen kun je het beste minimalisme en soberheid nastreven. Diagrammen, posters en dergelijke leiden de aandacht vaak van de leerinhoud af. Echter: bepaalde posters, bijvoorbeeld van vrouwelijke wetenschappers, kunnen weer betrokkenheid bevorderen. Je kunt dus illustraties in je lokaal ophangen, als deze relevant en ondersteunend voor de leerinhoud zijn.
De kracht van spelend leren voor jonge kinderen
Een nieuwe analyse van 39 studies pleit voor ‘play-based learning’ waarbij volwassenen het spel van kinderen subtiel begeleiden. Op deze manier kunnen kinderen kind zijn, maar ontwikkelen ze ook taal- en rekenvaardigheden. Houd leerdoelen voor ogen, maar maak ook gebruik van verwondering en onderzoek. Focus op relaties en stel vragen die verwondering bevorderen.
Een betere manier om het ABC te leren
Lerenden leren klank-letter combinaties effectiever als ‘whole-body movements’ worden geïntegreerd in de lessen. Lerenden blijken op deze manier twee keer zo goed moeilijk te leren klanken te herkennen. Let wel: het onderzoek is uitgevoerd met vijf en zes jarigen.
Waarom leerlingen op de pauzeknop drukken
Bij het gebruik van video voor het leren van basisconcepten stel je lerenden dankzij een eenvoudige pauzeknop in staat stellen zich cognitief te resetten wanneer zij hun de grenzen van hun aandacht bereiken. De pauzeknop is ook belangrijk als lerenden complexe leermaterialen bestuderen, weinig voorkennis hebben of moeite hebben hun werkgeheugen te gebruiken. Interactieve video’s kunnen bovendien leiden tot betere leerprestaties.
Een gezaghebbende studie van twee krachtige leerstrategieën
Regelmatig oefenen en herhaaldelijk oefenen zijn twee van de meest effectieve leerstrategieën. Dit is weer bevestigd in een recente overzichtsstudie. De onderzoekers stellen dat lerenden leren moeten zien als een soort “fitnessroutine” waarbij ze oefenen in het ophalen van de leerstof uit het geheugen en hun leersessies in de tijd verdelen. Binnen het onderwijs zouden we lerenden moeten leren hoe zij effectief kunnen leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie