Wat verwacht ik van de Online Educa 2022? #OEB22

Morgen en aanstaande vrijdag neem ik deel aan de Online Educa. Zoals bijna gebruikelijk blik ik vanuit de ICE van Düsseldorf naar Berlijn vooruit op dit evenement. Aangezien de trein flink moet omrijden heb ik daar dit keer zelfs extra de tijd voor.

OEB bannerRe-imagining Our Vision for Learning

Dit is het overall thema van de OEB editie 2022. Volgens de organisatie hebben we de afgelopen jaren te maken gehad met ontwrichting, maar ook met innovatie. Technology enhanced learning is in rap tempo omarmd, maar lang niet altijd ook een doordachte manier toegepast. Crises als de oorlog in de Oekraïne of de klimaatcrisis leiden tot veel onzekerheden, waar we mee om moeten leren gaan. Dat geldt ook voor ontwikkelingen als digitalisering. We weten dat onderwijs en leren en ontwikkelen van groot belang zijn.

De vraag is echter hoe leren, opleiden en onderwijs vorm zullen krijgen. En leiden de huidige onzekerheid en veranderingen als gevolg van digitalisering tot een accentverschuiving in de bekwaamheden die noodzakelijk zijn om hiermee om te gaan? Of wordt die soep niet zo heet gegeten? Ik verwacht dat met name keynotes in zullen gaan op deze thematiek. Daarnaast verwacht ik dat geleerde lessen op het gebied leren, opleiden en onderwijs tijdens de Corona-pandemie nog na zullen ijlen tijdens verschillende sessies.

Oranje boven?

Ik ben heel benieuwd naar het aantal deelnemers en naar het aantal landen waaruit de deelnemers afkomstig zijn. Voor de Corona-pandemie was de OEB een zeer internationaal congres, met zo’n 2500 deelnemers uit tientallen landen. Hoeveel deelnemers zijn er dit jaar? En zijn de rijkere landen sterker vertegenwoordigd omdat men de Coronacrisis beter heeft doorstaan vanwege veel grotere financiële middelen?

Verleden jaar hebben heel veel Nederlanders op het laatste moment verstek laten gaan in verband met een nieuwe golf van besmettingen. Ik verwacht dat ‘ons land’ dit jaar weer de grootste delegatie telt.

Uiteraard verwacht ik ook solidariteitsverklaringen aan de Oekraïne, waar ongetwijfeld nauwelijks deelnemers van aanwezig zullen zijn. Er gaat wel één sessie over Ukraine: Digital Transformation of Education under Martial Law. Russische deelnemers ontbreken vermoedelijk.
Conferentievoorzitter en voetbalfan Donald Taylor zal ongetwijfeld ook opmerkingen maken over het belang van inclusiviteit en kritiek leveren op de organisatie van het WK in Quatar.

Metaverse

Verleden jaar verwachtte ik dat aandacht besteed zou worden aan de Metaverse. Dat was toen niet het geval. Dit jaar verzorgt Donald Clark een korte sessie over dit fenomeen, en is zelfs het befaamde OEB Debat er aan gewijd: THIS HOUSE BELIEVES EDUCATION SHOULD MOVE TO THE METAVERSE. Ik ben benieuwd naar de argumenten, maar stem waarschijnlijk tegen (al noemt de stelling geen jaartal).

Simultaan onderwijs

De sterkere opkomst van ’simultaan onderwijs’ is één van de gevolgen van de Corona-pandemie. Onder de noemer van ‘hybride leren’ worden ervaringen met deze manier van leren gedeeld. Ik weet dat zeker omdat de sessie die ik donderdag moet voorzitten hierover gaat. Ik verwacht ook technologische oplossingen hiervoor op de omvangrijke beurs te zien.

Vaarwel Twitter, welkom Mastodon?

Het publiek dat de OEB bezoekt, is niet heel vooruitstrevend ook al doet het thema anders vermoeden. Ik verwacht dat de organisatie vooral nog zal verwijzen naar Twitter als platform of wetenswaardigheden te delen en vragen te stellen. Ik ben wel benieuwd of Mastodon überhaupt wordt genoemd.

Ethische aspecten

Het bijzondere van de OEB is dat bedrijven als Proctorio dit evenement sponsoren, terwijl critici van dergelijke bedrijven ook ruimte krijgen om hun mening te ventileren. Ethische aspecten en publieke waarden in relatie tot ‘ed tech’ zullen ook dit jaar vermoedelijk aan bod komen. Minder als apart thema, maar meer geïntegreerd. Dat zegt ook wel wat over de adoptie van dit thema.

Is het LMS dood?

Deze voorspelling wordt al vele jaren gedaan, ook tijdens de OEB. De verhalen over de dood van het LMS zijn echter schromelijk overdreven. Het LMS vormt de kern van de digitale leeromgeving die bestaat uit een geheel van met elkaar geïntegreerde applicaties (een leerecosysteem).
Veel van die applicaties zul je in Berlijn zien, naast het LMS (met name op de beurs). Ik ben benieuwd naar de manier van integreren, want daar word ik nog niet zo enthousiast van. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen (“wij voldoen aan de LTI-standaard”), maar vraag naar het zien van voorbeelden van een integratie. Je loopt dan wel de kans dat je de komende twee weken een online demo krijgt te zien. En dat je daarna bestoken wordt met mails.

Wat betreft de LMS-en zijn Canvas, Brightspace, ItsLearning en Moodle aanwezig. Ik zie ook dat Ger Driessen van a New Spring een sessie verzorgt. Verder is ook Cypher Learning aanwezig. Verleden jaar waren zijn er ook. Nu zijn zij één van de twee hoofdsponsoren. Dat zegt iets over hun ambitie om in Europa voet aan de grond te krijgen. Cypher Learning heeft een LMS voor onderwijs en een LMS voor arbeidsorganisaties. Het zijn erg interessante producten, durf ik op basis van een uitgebreide online demo te stellen.

Een mij onbekend LMS, met een stand op de beurs, is Classter. LMS-en die binnen arbeidsorganisaties dominant zijn, zoals Cornerstone en Docebo, ontbreken (net als andere jaren). Dat geldt ook voor learning experience platforms. Blackboard, dat vroeger prominent aanwezig was en inmiddels is overgenomen door Anthology, is eveneens afwezig.

Geen nieuwe technologieën, wel nieuwe toepassingen?

Wat betreft leertechnologieën, verwacht ik vooral aandacht voor AI, tools voor ‘learning analytics’, wellicht blockchaintechnologie, tools voor synchroon online leren, VR, tools voor gamification, podcasts en online video. Ik verwacht geen nieuwe technologieën tegen te komen.

Wel nieuwe toepassingen van bestaande technologieën. Daarbij gaat het vooral om leertechnologieën die proberen verbondenheid te faciliteren (ik denk aan Engali en Howspace). Of om leertechnologieën die meer gebruikersvriendelijk en didactisch krachtig zijn.

Terugkerende thema’s

Een aantal thema’s komt al diverse jaren aan bod tijdens de vele sessies. Ook dit jaar, verwacht ik. Ik heb het dan over

  • de strategische positie van L&D binnen arbeidsorganisaties,
  • veranderende eisen/wensen op het gebied van bekwaamheden van medewerkers (inclusief L&D-ers),
  • de noodzaak van blijven ontwikkelen (ook van docenten en L&D-ers),
  • diversiteit en inclusie,
  • learning design (inclusief nieuwe benaderingen op dit terrein),
  • de lerende centraal stellen (o.a. bij het ontwerpen van leerarrangementen),
  • alternatieve benaderingen van leren en opleiden,
  • didactische aanpakken,
  • het gebruik van leertechnologie voor werkplek leren,
  • het belang van personalisering en flexibilisering,
  • het analyseren en gebruiken van data over leren,
  • de rol van online leren bij ‘onboarding’,
  • online leren om werknemers voor te bereiden op veranderende wet- en regelgeving,
  • het belang van ‘engagement’, effectiviteit en evidentie,
  • business models,
  • microlearning
  • en microcredentials.

De spanning tussen innovatie en evidentie zal, verwacht ik, regelmatig terugkeren.

Het valt mij op dat de term ROI (of return on investment) in het programma niet voorkomt. Microlearning overigens maar één keer. De term ‘engagement’ komt meer dan twintig keer in het programma voor.

Ik ben vooral benieuwd naar nieuwe invalshoeken en andere inzichten op het gebied van technology enhanced learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Mooie beschrijving Wilfred. Ik ben er al op woensdag. Ook erg benieuwd naar mate ban integratiemogelijkheden van losse elementen in een leerecosysteem. Succes met de reis. Kostte mij gisteren 8 uur

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *