Bevordert MSN-en tijdens de les leerprestaties?

Werknemers die onder werktijd regelmatig surfen zijn vaak productiever. Korte pauzes helpen bij het concentreren.

Aldus Webwereld, gisteren. Dit elektronisch magazine haalt hierbij een Australisch onderzoek aan waaruit blijkt dat medewerkers die regelmatig naar Facebook of andere niet-werkgerelateerde websites gaan, negen procent productiever zijn dan werknemers die dat niet doen. De achterliggende gedachte is dat een korte pauze kan helpen de concentratie voor een taak terug te krijgen.

Een interessant bericht, waarbij ik me afvraag of de uitkomsten ook betrekking hebben op het onderwijs. Zouden leerlingen/studenten die regelmatig even MSN-en of 'hyven' beter presteren dan leerlingen/studenten die dat niet doen? De onderzoeker ziet dit verband zelf ook.

Er is overigens een grens aan de positieve invloed van 'online pauzes' op productiviteit. Als werknemers meer dan twintig procent van de werktijd bezig zijn met niet-taakgerelateerd surfgedrag, dan gaat dit juist ten koste van de productiviteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Interessant in dit kader is het bekende boek van Ab Dijksterhuis “Het slimme onbewuste”. Daarin wordt o.a. vanuit gegaan dat door soms even ergens totaal anders mee bezig zijn ervoor zorgt dat de zojuist verkregen informatie (onbewust) wordt verwerkt. Er zijn al docenten die hun leerlingen door goed observeren bij verslapte aandacht even ruimte geven iets anders doen, om ze vervolgens (liefst met een andere werkvorm) weer met aandacht aan het werk zetten. Het zou een interessante uitbreiding van dit onderzoek kunnen zijn of dit soort micro “msn” breaks in het onderwijs een positief resultaat kan hebben op leerresultaten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *