De titel van de bijdrage VR training is the future. Here’s why, and how companies are using it wekt natuurlijk weer overspannen verwachtingen. De inhoud is meer genuanceerd. Het meest interessante zijn de voorbeelden van manieren waarop bedrijven virtual reality voor leren inzetten. Dergelijke voorbeelden vind je ook dicht bij huis.
Virtual reality training maakt volgens de auteur gebruik van levensechte simulaties om werknemers te helpen nieuwe vaardigheden te leren en bestaande vaardigheden te ontwikkelen. In de virtuele omgeving kunnen lerenden activiteiten en scenario’s voltooien.
Voordelen
- De auteur stelt dat VR een oplossing is voor het probleem dat werknemers vaak niet voldoende geëngageerd zijn om te leren. Bij VR is sprake van minimale afleiding. Lerenden hebben veel controle over hun leren. Uiteraard kun je betrokkenheid en motivatie ook op heel andere manieren bevorderen.
- Virtual reality stimuleert de zintuigen en dompelt lerenden onder in een simulatie van de werkelijke werkomgeving, wat kan leiden tot betere leerresultaten. De auteur verwijst daarbij onder andere naar een al wat ouder onderzoek van Stanford University en de Technical University van Denemarken. Je kunt positieve bevindingen van veelal kleinschalig onderzoek echter niet generaliseren.
- Lerenden passen kennis binnen een VR omgeving toe en kunnen veel oefenen. VR training stelt lerenden in staat vaardigheden te oefenen in een risicovolle omgeving. Je kunt fouten maken zonder dat dit nadelige gevolgen heeft.
- Omdat lerenden bij deze manier van ‘immersief leren’ minder worden afgeleid, kunnen zij een training ook sneller doorlopen. Dit spaart tijd en dus ook geld. De initiële kosten van de investeringen in VR trainingen zijn hoog. Toch kan het gebruik ervan volgens een analyse bij grote aantallen lerenden goedkoper zijn dan bij face-to-face trainingen.
- Tenslotte levert het gebruik van VR ook interessante data op over leren (ten behoeve van learning analytics).
Beperkingen
- Ondanks dat de apparatuur goedkoper wordt, zijn de kosten van de VR apparaten nog hoog.
- De ontwikkelkosten van een VR training zijn hoog. De auteur verwijst naar een publicatie die de ontwikkelkosten schat op 44.000 tot 150.000 dollar. Nota bene: het ontwikkelen van een e-learning module werd zo’n twintig jaar geleden ook op 40.000 dollar geschat. Per uur!
- Sommige bedrijfstakken vereisen uniek ontworpen functies die standaard VR controllers niet bieden.Er zal aparte apparatuur voor ontwikkeld moeten worden.
- De technologie kent nog de nodige beperkingen, waardoor gebruikers bijvoorbeeld vermoeid of misselijk kunnen worden. Je zou bij voorkeur maar maximaal 20 minuten lang via VR moeten leren. Trainingen zouden aangevuld moeten worden met niet-VR leermateriaal.
Toepassingen
- Bij Verizon leren callcenter-medewerkers via VR hoe ze moeilijke gesprekken met een klant kunnen de-escaleren. De medewerkers geven aan meer zelfvertrouwen te hebben dankzij deze VR training.
- Alle Walmart-winkels beschikken over VR headsets en heeft meer dan een miljoen werknemers ermee getraind, onder meer over het afhandelen van online bestellingen. Volgens Wallmart hebben ze op deze manier miljoenen werkdagen gespaard.
- FedEx biedt VR training voor magazijnwerkzaamheden en voor het correct laden en lossen van trailers.
- Porsche creëerde een VR training over elektrische voertuigen en de technologie achter elektrische voertuigen. Lerenden kunnen onder meer interacteren met schermen met elektronische componenten.
- Henkel ontwikkelde binnen een VR omgeving een gezondheid- en veiligheidstraining op de werkplek (levensechte situaties waarin lerenden worden uitgedaagd om alle risico’s te identificeren voordat ze naar een nieuwe situatie gaan).
Nota bene: bij het Nijmeegse bedrijf The Simulation Crew vind je meer voorbeelden van VR toepassingen (calamiteitentraining in een ziekenhuis, herkennen van laaggeletterdheid, gespreksvaardigheden leren, enzovoorts).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie