Kun je binnen twee minuten iets leren?

De bijdrage Traditional eLearning Vs Microlearning Vs Nano learning gaat in op de verschillen, kenmerken en voor- en nadelen van micro learning en nano learning. Ik twijfel aan de toepasbaarheid van nano learning.

Bij micro learning wordt leerstof in korte brokken, en in verschillende formaten, opgedeeld. Lerenden kunnen die leerinhoud vervolgens direct toepassen in hun praktijk (dat vind ik een belangrijke toevoeging). De leerstof is gekoppeld aan een duidelijk doel. De ‘studielast’ is tussen de drie en tien minuten. Bij nano learning is de studielast nog korter: zo’n twee minuten. Nano learning focust zich op zeer specifieke vaardigheden.

Zowel micro learning als nano learning worden vooral op een mobiel apparaat gebruikt, op het moment dat de lerende daar even ruimte voor heeft of tijdens het werk. Beide vormen van leren spelen in op de beperkte tijd die werknemers vaak hebben om te leren (volgens Deloitte is dat 24 minuten per week). Ook sluit dit aan op het fenomeen dat we privé vaak korte video’s raadplegen om een bepaald technisch probleem op te kunnen lossen.

Volgens de auteur vereisen micro learning en nano learning ook specifieke ontwerpen waarbij vaak machine learning, gamification en onmiddellijke feedback worden toegepast. Daarnaast wordt vaak gebruik gemaakt van content die door gebruikers zelf is gemaakt (user generated content).

Micro learning en nano learning kunnen onder meer worden gebruikt om kennis op te frissen, maar je kunt er bijvoorbeeld geen complexe concepten mee bestuderen. Ook is het niet de bedoeling dat werknemers geprikkeld worden om te blijven leren. Dat is bij micro learning voor consumenten vaak wel het geval. Werknemers moeten echter zo snel mogelijk weer aan het werk. Micro learning en nano learning zouden volgens de auteur onderdeel moeten zijn van de leerstrategie van een organisatie.

Mijn commentaar

Ik heb vaker aangegeven dat micro learning op zich toegevoegde waarde heeft. Met name als het gaat om het ophalen van kennis, het faciliteren van gespreid leren, regelmatig oefenen en toepassen. Ik heb er wel moeite mee dat alles altijd steeds sneller moet, en met het feit dat deze manieren inspelen op de veronderstelling dat er binnen arbeidsorganisaties weinig ruimte is voor leren.

Ik heb wel moeite met nano learning. Kun je binnen twee minuten iets leren? Leren is een duurzame verandering in gedrag of in het vermogen om je op een bepaalde manier te gedragen, als resultaat van ervaringen (Schunk, 2012). Je bestudeert bijvoorbeeld informatie, verwerkt deze actief (o.a. door deze met voorkennis te verbinden en door feedback te verwerken) en past de informatie toe. Vaak reflecteer je ook op de inhoud. Krijg je dat binnen twee minuten voor elkaar?

Je kunt wel een video van twee minuten bekijken om bestaande kennis te activeren. Maar verder is de toepasbaarheid van nano learning m.i. beperkt. We moeten namelijk niet te snel iets ‘leren’ noemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *