Studenten Onderwijskunde van de KU Leuven hebben evaluatieve gesprekken gevoerd over twee jaar onderwijs tijdens de coronapandemie, met in totaal 48 studenten, docenten, begeleiders en opleidingsverantwoordelijken aan hogescholen en universiteiten. In deze blogpost vatten Eline Vanassche en Marlou Mespreuve de belangrijkste inzichten samen.
De centrale vraag luidde:
wat leert de vergelijking tussen onderwijs voor en tijdens corona ons over welk soort hoger onderwijs we in de toekomst zouden willen en waarom?
De belangrijkste inzichten zijn (lees de toelichtingen in de blogpost zelf):
- Goed hoger onderwijs biedt studenten voldoende veiligheid maar daagt hen ook actief uit
- Goed hoger onderwijs staat dicht bij het werkveld en de samenleving maar laat haar curriculum er niet door bepalen
- Goed hoger onderwijs kwalificeert en diplomeert, maar draagt ook zorg voor de student als persoon
- Goed hoger onderwijs werkt planmatig en gestructureerd maar is ook open en responsief
- Goed hoger onderwijs weet wat online kan en wat (beter) niet
Bij dit laatste inzicht gebruiken de auteurs de term ‘blendiseren‘ die ik nog niet kende (het ontwerpen van onderwijs dat bestaat uit een samenhangend en doordacht geheel van online en fysieke leeractiviteiten, leermaterialen en diensten).
Een opvallende les is dat lerenden lesopnames vaker herhaaldelijk bekijken en letterlijk opschrijven wat de docent zegt. Dit is vergelijkbaar met het maken van aantekeningen met behulp van een laptop, in plaats van met pen en papier. Met een laptop zijn lerenden ook vaak geneigd om letterlijk op te schrijven wat een docent zegt, in plaats van de belangrijkste zaken van de inleiding in eigen woorden samen te vatten. De auteurs stellen:
Op die manier verliezen studenten zicht op de essentie, worden bijzaken hoofdzaken, en gaan ze de stof recycleren eerder dan verwerken.
Met andere woorden: lerenden leren op die manier minder effectief.
De auteurs merken op dat de geleerde lessen ook van toepassing zijn op primair en voortgezet onderwijs:
goed (hoger) onderwijs is vooral pedagogisch.
Tenslotte wijzen zij op de ogenschijnlijke spanningen binnen de inzichten. Goed (hoger) onderwijs is in staat om de balans te vinden tussen verschillende verwachtingen die soms tegengesteld aan elkaar kunnen zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie