Jed Stefanowicz houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van docenten op het gebied van onderwijs en opleiden met behulp van digitale technologieën. Docenten moeten in staat zijn om zelfstandig te handelen als het gaat om ‘digitaal leren’ (‘agency‘). Volgens Stefanowicz gaat het bij agency om de combinatie en toepassing van de volgende drie domeinen: welbevinden, bekwaamheid en creativiteit.
Welbevinden bij ‘digitaal leren’ gaat een stap verder dan veilig internet gebruik. Er is dan sprake van een meer holistische kijk op digitale geletterdheid. De auteur verwijst naar blogposts van Kerry Gallagher die de volgende componenten van digitaal welbevinden onderscheidt:
- Fysiek: gezonde slaap, regelmatige lichaamsbeweging, gezonde ogen.
- Cognitief: gebruik maken van leermogelijkheden, passief en actief schermgebruik, vermogen om te focussen en te concentreren.
- Emotioneel: het aangaan en onderhouden van kwalitatief goede relaties, verbondenheid en ontspanningsmogelijkheden.
- Gemeenschap: juiste informatie plaatsen en delen, het internet positiever maken, doelgericht activisme.
Ik vind ‘digitaal welbevinden’ wel een mooi concept. Dit concept helpt je bijvoorbeeld te voorkomen dat je bij online en blended learning een hele dag ‘Zoom-sessies’ inplant…. Terecht dat dit aandacht zou moeten krijgen bij professionalisering van docenten.
Bekwaamheid omvat de vaardigheden die lerenden verwerven en de mogelijkheden die docenten/opleiders bieden om hun capaciteit en groei te monitoren. Je besteedt dan vooral aandacht aan het kunnen toepassen van concepten op intentionele en betekenisvolle manieren. Je beoordeelt het vermogen van lerenden om taken uit te voeren en authentieke vaardigheden toe te passen op verschillende inhoudsgebieden. Bij bekwaamheid gaat het dus in feite om het toepassen van effectieve leerstrategieën bij online en blended learning.
Creativiteit betreft digitaal ontwerp en creativiteit als cruciale bekwaamheden voor docenten/opleiders. Volgens Jed Stefanowicz moeten we opnieuw bekijken wat het voor lerenden betekent om hun werk te publiceren via methoden als digitale media, blogs, podcasts en presentaties. Lerenden moeten bij ‘digitaal leren’ een actieve rol vervullen en creëren in plaats van consumeren. Tijdens de Coronacrisis is volgens hem sprake geweest van een terugval in de verschuiving van van consumeren naar creëren. Dit zou bij het integreren van digitale technologieën in het onderwijs opnieuw aandacht moeten krijgen.
Ik vind dit een lastig te interpreteren domein. Volgens mij doelt Stefanowicz hierbij op het gebruik van digitale technologieën op locatie, bijvoorbeeld voor programmeren. Want anders zou ik ‘creëren’ eerder onder effectieve leerstrategieën willen scharen, als onderdeel van ‘actief verwerken’.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie