Onderwijsexperimenten met Twitter

Volgens Maarten Reijnders is Twitter veel meer een combinatie van slow chat en sociaal netwerk, dan een microblog. Als je zijn beschrijving leest, zou je denken dat de mogelijkheden voor leren beperkt zijn. Lees daarom ook Professors experiment with Twitter as teaching tool. Dit artikel gaat over docenten die Twitter voor de volgende doeleinden gebruiken:

  • Als discussiemedium.
  • Om lerenden te laten communiceren met externe experts.
  • Als marketinginstrument bij projecten over marketing en PR.
  • Voor communityvorming binnen de klas.
  • Als 'aantekenblok' bij colleges.


    The exercise helps students develop key skills: listening, information-gathering, multitasking and succinct writing.

  • Om lerenden te attenderen op artikelen en andere bronnen.
  • Om de impact van sociale media aan den lijve te ervaren (binnen een communicatieopleiding).
  • Voor niet-taakgerelateerde communicatie.

Opvallend: het zijn de docenten die vaak Twitteren, de lerenden moeten worden gestimuleerd om te microbloggen. Overigens zijn er ook docenten die Twitter na een tijd gebruikt te hebben, aan de kant schuiven (en weer de elektronische leeromgeving gaan gebruiken).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Dit blogbericht probeerde ik van de week te openen in een internetcafé op mijn vakantieadres. Tot mijn verbazing werd het geblokkeerd. Het was niet de bedoeling van het keurige internetcafé dat dit soort websites bekeken werden, daar waren andere gelegenheden voor. Dat verscheen op mijn scherm, en ik snapte er niets van. Nog maar eens goed gespeurd naar een mogelijke reden en jawel gevonden:
    ‘onderwijSEXperimenten’ en even verderop ‘professorSEXperiment’. En zo komt dit prettige, keurige, wetenschappelijke blog plots in de ‘vunzige hoek’ door zo’n dom filter….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *