DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek

Binnen Zadkine is het initiatief genomen voor DiDi. Dit is een website die docenten ondersteuning biedt bij het gebruik van leertechnologie om het onderwijs te versterken.

DiDiDiDi kiest als startpunt didactische thema’s zoals voorkennis activeren, instructie geven, opdrachten verwerken en feedback.

Als je op een thema klikt, dan krijg je een korte omschrijving te zien plus enkele werkvormen. Bij het thema ‘reflectie’ zijn dat op dit moment bijvoorbeeld:

  • Peer instruction
  • Visualiseren
  • Dagboek
  • De les in beeld

Als je voor een werkvorm kiest, dan krijg je informatie over hoe je deze werkvorm kunt inzetten, bijvoorbeeld aan de hand van een stappenplan.

Tenslotte bevelen de ontwikkelaars applicaties voor deze werkvormen aan. Het gaat daarbij om applicaties die door Zadkine worden ondersteund. De informatie over de applicaties staat op het intranet van Zadkine is niet door externen te lezen. Ook kent DiDi een community via een interne Teams-omgeving.

Mijn commentaar

Ik vind dit een mooi initiatief dat het onderwijsleerproces als startpunt neemt. De beschrijvingen zijn informatief, al zou een uitgewerkt voorbeeld soms verhelderend kunnen werken. De website is in ontwikkeling, maar er staan al heel wat werkvormen op.

De samenstellers verwijzen regelmatig naar meerdere applicaties die je bij een werkvorm kunt inzetten. Ik kan me voorstellen dat docenten zich hierdoor ‘overladen’ kunnen voelen. Je kunt ook vragen stellen bij het onderbrengen van sommige applicaties bij werkvormen (Teams voor visualiseren?).

Ik ben momenteel programmamanager van de invoering van Canvas, het nieuwe LMS van Zadkine, Techniek College Rotterdam en VAVO Rijnmond College. Ik ben zelf niet betrokken bij DiDi, maar werk wel samen met de initiatiefnemers. Ik zal ook informatie aanleveren over de werkvormen die met Canvas kunnen worden ondersteund.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *