De volgende generatie van het internet, de Metaverse, zal gaan lijken op virtual reality. We bewegen ons daarbinnen voort als ‘avatars’. Binnen deze Metaverse zullen ook leeromgevingen gerealiseerd worden. De mogelijke toegevoegde waarde heeft dan te maken met een meer realistisch gevoel van aanwezig zijn. Wat kunnen we op dat gebied leren van virtual reality?
Sidney Butler heeft onlangs een bijdrage geschreven over het belang van ‘presence’ binnen virtual reality. Dit is het gevoel van op een andere plaats te zijn dan waar je bent. Je voelt je fysiek aanwezig en aanvaardt de realiteit ervan op een onderbewust niveau.
Binnen virtual reality willen ontwikkelaars ‘presence’ bereiken door het ontwerpen van ervaringen. VR is pas boeiend als je hersenen de virtuele wereld dan als echt accepteren. Zintuigelijke ervaringen, verwachtingen en ervaringen uit het verleden spelen hierbij een belangrijke rol.
Een aantal aspecten speelt hierbij volgens Butler een rol:
- De kwaliteit van de tracking: hoe de VR-software de fysieke positie van je lichaam in de virtuele ruimte volgt.
- Een lage latentie: de VR-wereld moet zo snel op je bewegingen reageren dat het aanvoelt als ‘real-time’.
- De Beeldkwaliteit: beeldscherm met een lage latentie, hoge fysieke resolutie van de schermen zodat de ogen van de gebruiker de pixelstructuur van het scherm niet kunnen zien, een horizontaal gezichtsveld van 90 graden of breder.
Volgens Butler is virtual reality nog voor verbetering vatbaar. Denk daarbij aan verbeterde haptiek en het toevoegen van zintuiglijke input voor geur en smaak. Verder zouden headsets minder opvallend moeten worden en een volledig gezichtsveld bieden.
Meer ‘presence’ binnen leeromgevingen versterkt het authentieke karakter en bevordert mogelijk interactie tussen lerenden en docenten. Gebruikers zouden zich daarbij op een meer natuurlijke manier moeten kunnen voortbewegen en bijvoorbeeld ook non-verbale signalen moeten kunnen opvangen. Het gebruik van een headset past m.i. daar niet echt bij. De aspecten, die Butler noemt, zijn m.i. wel randvoorwaardelijk voor het creëren van ‘presence’ binnen een dergelijke leeromgeving, naast leeractiviteiten die je binnen zo’n leeromgeving uitvoert.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie