Bloemlezing over de invloed van de metaverse op leren, opleiden en onderwijs

Het is weer tijd voor een bloemlezing van artikelen over de metaverse en leren, opleiden en onderwijs.

MetaverseA classroom in the cloud: How the metaverse could transform education and the future of work

In deze bijdrage werpen vertegenwoordigers van bedrijven, die zich bezig houden met deze technologische ontwikkeling, hun licht op de potentie voor leren, opleiden en onderwijs. Veel van de beloftes zullen je bekend voorkomen, als je bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van massive open online courses hebt gevolgd. Oordeel zelf:

  • De metaverse zou het onderwijs eindelijk kunnen transformeren, door het beste van online en klassikaal onderwijs overal ter wereld en op elk moment aan te bieden.
  • Je kunt onderwijs bijwonen van de beste docenten ter wereld, in een meer authentieke setting of participeren in een praktijkgerichte training.
  • De toegankelijkheid van het onderwijs wordt vergroot omdat het eenvoudiger wordt om tijd- en plaatsonafhankelijk te leren.
  • Kennis zal op grote schaal beschikbaar zijn voor grote groepen mensen. Het risico bestaat echter ook dat organisaties, die in staat zijn deze technologie te ontwikkelen en te investeren in krachtige programma’s, een monopoliepositie verwerven.
  • Kijk op dit moment vooral naar de potentie van de combinatie van virtual reality en AI als je de mogelijkheden van de metaverse wilt verkennen: leren in meer authentieke situaties, praktijksituaties nabootsen en gebruiken als leeromgeving, meer mogelijkheden om je aandacht te focussen, meer mogelijkheden voor het bevorderen van betrokkenheid. AI stelt ons dan in staat microgebaren en micro-interacties te analyseren.
  • De technologie om de metaverse te realiseren is pas over vijf tot tien jaar volwassen.

Reimagining the future of education with web3

Deze bijdrage bespreekt weer andere aspecten van de metaverse: het opslaan van verifieerbare ‘geloofsbrieven’ zoals diploma’s en certificaten in de blockchain met NFT’s (non fungible tokens). Kernpunten zijn:

  • Veel burgers verlaten het onderwijs zonder diploma of beschikken over onvoldoende vaardigheden op het gebied van taal en rekenen. Nieuwe onderwijsmodellen die voortbouwen op het gedecentraliseerde karakter van Web3 kunnen deze problemen helpen aanpakken.
  • Web3 gaat over creatie en eigendom waarbij gebruikers de controle kunnen behouden. Web3 stelt individuele gebruikers in staat beslissingen te nemen over hun online activiteiten zonder dat zij concessies hoeven te doen aan de praktische aspecten. Lerenden kunnen bijvoorbeeld veel gemakkelijker studeren bij verschillende instellingen en op die manier gevalideerde micro-credentials verzamelen die hun bekwaamheid aantonen. Leren wordt daardoor ook een meer gepersonaliseerde ervaring. Lerenden kunnen te alle tijden beschikken over deze gevalideerde bewijsmaterialen en deze delen met anderen. Dit is ook belangrijk voor een leven lang leren.
  • Web3 kan de toegankelijkheid van het onderwijs vergroten (tijd- en plaatsonafhankelijk leren in gedecentraliseerde autonome organisaties), de kosten van onderwijs verlagen (o.a. gebruik maken van gratis content, geen reis- en verblijfskosten) en certificering op basis van standaardisering van bekwaamheden mogelijk maken (inclusief leren hoeveel en wanneer je het nodig hebt).
  • De auteur laat ook zien hoe zij hier zelf mee experimenteert.

Bij deze bijdrage vraag ik me af in hoeverre de oplossingsrichting daadwerkelijk bijdraagt aan het reële probleem dat de auteur benoemt. Bovendien heeft de auteur m.i. onvoldoende oog voor zaken als wet- en regelgeving, de complexiteit van curriculumontwikkeling (een curriculum is geen opeenstapeling van micro-certificaten) of menselijk gedrag (mensen zijn sociale dieren en zoeken elkaar graag op, ook als dat tijd en geld kost).

Web3 in Education Isn’t Very Interesting

Michael Feldstein is nogal kritisch op de ontwikkeling van web3 en de onderliggende technologie en concepten zoals gedecentraliseerde autonome organisaties.
Hij stelt onder meer:

  • De onderliggende blockchaintechnologie voegt niet veel toe aan de mogelijkheid om onderwijs te decentraliseren op manieren die voorheen niet mogelijk waren.
  • Decentralisatie van technologie is niet de uitdaging. Het gaat om menselijk gedrag. Blockchain helpt daar niet bij.
  • Web3 solves the wrong problems for education.

The metaverse can provide a whole new opportunity for education. Here’s what to consider

Deze bijdrage beschrijft vooral de potentie van de metaverse. Een centraal begrip daarbij is ‘copresence’: we hebben het gevoel, en ons brein registreert dat ook als zodanig, dat we dankzij interacties in de metaverse echte ervaringen hebben en echte herinneringen creëren. Metaverse maakt technologie menselijker. Digitale interacties ervaren we daardoor als meer menselijk. Er is sprake van een meer realistische context en inhoud, er is sprake van meer interactie.
De metaverse heeft de potentie om menselijke interacties na te bootsen of goed over te brengen. Het gevoel van aanwezigheid en ‘emotioneel realisme’ hebben toegevoegde waarde ten opzichte van de technologieën waar we mee vertrouwd zijn. Het ruimtelijke karakter zorgt voor een vertrouwd gevoel en bevordert herkenbaarheid in relatie tot de fysieke wereld.

Nog meer lezen over de metaverse en Web3?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *