AI tutor systeem doceert hersentumor opereren effectiever

Een Canadese casestudy laat zien dat medicijnenstudenten met behulp van artificiële intelligentie (AI) sneller en meer effectief leren een hersentumor te opereren, dan via les door een docent van vlees en bloed.

In het onderzoek werden medicijnstudenten willekeurig over drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg les van een Virtual Operative Assistant (VOA). Deze VOA gebruikt machine learning voor het instrueren van chirurgische technieken en voor het geven van persoonlijke feedback. Een Intelligent Continuous Expertise Monitoring System en een panel van experts beoordelen de prestaties van de studenten.

Groep twee kreeg les en feedback van docenten op afstand (via video). Groep drie kreeg geen instructie.

De verschillen zijn opzienbarend te noemen:

  • Studenten die instructie en feedback via de VOA kregen, leerden 2,6 keer sneller chirurgische vaardigheden en leverden 36% betere prestaties dan de studenten die van een docent op afstand leerden.
  • De groepen studenten verschilden niet significant wat betreft ervaren stress en negatieve emoties.

De onderzoekers concluderen dat deze op AI gebaseerde ‘virtuele operatie assistent’ een effectieve bijdrage kan leveren bij het verbeteren van prestaties van neurochirurgen, voor meer patiëntveiligheid en voor het verminderen van werkdruk van gewone docenten.

Dergelijke slimme tutor-systemen bieden ook kansen om veel vaker te oefenen, zonder de beperkingen wat betreft beschikbaarheid van menselijke begeleiding (al zal iemand het systeem moeten activeren). De onderzoekers stellen dat meer onderzoek nodig is, maar dat deze systemen de potentie hebben om ons voor te bereiden op “ever-evolving future challenges“.

Mijn opmerkingen

  • Op basis van één casestudy kon je geen verstrekkende conclusies trekken, al zijn deze uitkomsten inderdaad opzienbarend. Je zult ook rekening moeten houden met het ‘novelty effect’ (nieuwe technologie leidt in eerste instantie vaak tot positieve effecten, die op den duur weer verdwijnen). Ik ga er ook vanuit dat er geen technische problemen met de videoverbinding waren.
  • Je kunt je afvragen wat er zou gebeuren als docenten ter plekke aanwezig waren en niet via een videoverbinding. Op het gebied van chirurgie komt op afstand instrueren echter vaker voor.
  • Je moet je realiseren dat het hier om een specifiek vakgebied en doelgroep gaat.
  • Simulaties worden voor dit type vaardigheden al langer gebruikt. Het is de vraag of AI leidt tot positieve effecten of de simulatie.
  • Op basis van dit artikel kun je niet achterhalen of de studenten die instructie en feedback kregen van de virtuele operatie assistent vaker hebben kunnen oefenen dan de controlegroep. Het vaker oefenen zou dan namelijk een belangrijke variabele kunnen zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *