De belangrijkste trends op het gebied van virtual reality, augmented reality en mixed reality

Bernard Marr beschrijft vijf belangrijke trends op het gebied van ‘extended reality’ (XR): de verzamelnaam van virtual reality, augtmented reality en mixed reality. Deze trends zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs.

Hololens
Foto: Thomas Hurkxkens

Bij VR gebruik je volgens Marr een headset waarmee je een volledig meeslepende, digitale 3D-omgeving betreedt. Bij AR gebruik je een telefoon of bril om computerbeelden over de echte wereld heen te leggen. MR -denk aan de Hololens van Microsoft- is een combinatie van beide technologieën.

Deze technologieën maken het volgens Marr mogelijk om rijkere en meer immersieve en realistische online ervaringen te hebben waardoor je bijvoorbeeld beter kunt samenwerken met collega’s.

Belangrijke trends op het gebied van deze technologieën zijn volgens Marr:

Metaverse

Dit is in feite de volgende generatie internet waar XR een belangrijk deel van uit maakt. Volgens Marr weten we nog niet precies hoe de metaverse er uit zal gaan zien. Een bedrijf als Meta (vh Facebook) focust zich echter sterk op 3D, avatars en gamification (belangrijke pijlers van VR).

Meer geavanceerde headsets en hardware

De hardware wordt kleiner en krachtiger. De headsets worden lichter. Dankzij eye-tracking technologie kunnen we de interfaces met oogbewegingen bedienen. Headsets zullen minder energie verbruiken waardoor je ze minder snel hoeft op te laden. Dankzij bijvoorbeeld speciale laarzen en pakken kun je meer natuurlijk bewegen en handelingen uitvoeren (‘haptische feedback’). Die pakken zijn op dit moment voor normale stervelingen onbetaalbaar. Marr verwacht dat consumentenversies spoedig op de markt komen.

XR op het gebied van retail

VR maakt online winkelen meer “engaging and immersive“, AR biedt klanten in winkels hulp en extra informatie over producten (zoals reviews door klanten). Een interessante technologie zijn zogenaamde virtuele spiegels. Daarbij pas je kleren, zonder ze daadwerkelijk aan te trekken. Verkopers in opleiding zullen ook met deze technologieën in aanraking komen.

XR en 5G

XR verbruikt veel data. Dankzij het veel snellere 5G netwerk kun je VR, AR en MR veel beter draadloos en via cloud computing gebruiken. Dat betekent dat 5G de toegankelijkheid van ‘extended reality’ binnen de zorg en het onderwijs kan helpen vergroten.

XR voor training en opleiden

Volgens Marr zal XR-technologie vooral veel meer gebruikt gaan worden ten behoeve van meer meeslepende, uitdagende en soms veiligere educatieve mogelijkheden. Dat komt omdat training en opleiden van volwassenen vaker online zal plaatsvinden, en XR het beter mogelijk maakt om concepten te visualiseren en actief ‘ervarend’ leren te faciliteren. VR kan worden gebruikt om gevaarlijke situaties te oefenen (denk aan brand). AR kan worden ingezet voor werkplek leren (o.a. potentiële gevaren in de werkomgeving herkennen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *