Toepassingen van ‘immersive learning’

‘Immersieve technologie’ is de overkoepelende term voor alle technologie die het mogelijk maakt om de echte en virtuele wereld met elkaar te integreren. Virtual reality en augmented reality maken hier deel van uit. Wat zijn educatieve toepassingsmogelijkheden en voorbeelden van deze technologieën?

Hololens
Foto: Thomas Hurkxkens

Daarover gaat de bijdrage Immersive Learning: Will AR & VR Revolutionise Learning Tech? Als je door het overdreven taalgebruik heen prikt, en sommige beweringen met een korrel zout neem, dan bevat deze bijdrage zinvolle informatie over toepassingsmogelijkheden van VR en AR voor leren, opleiden en onderwijs.

De auteur bakent eerst de begrippen af en presenteert cijfers over uitgaven aan deze technologieën. Daarna volgen de toepassingsmogelijkheden.

Ruimte voor (intercultureel) samenwerken

Volgens de auteur richtten deze technologieën zich oorspronkelijk op individueel leren. Inmiddels hebben ze de potentie om samenwerking naar een hoger niveau te tillen. Een immersieve samenwerkingsomgeving biedt lerenden de mogelijkheid met elkaar en met met interactieve objecten te leren. Lerenden van over de hele wereld kunnen samenkomen om hun kennis te delen. Teams in internationaal opererende organisaties kunnen elkaar veel gemakkelijker ontmoeten. Met behulp van avatars en gezichtsuitdrukkingen kunnen lerenden samenkomen om te discussiëren en van elkaar te leren. Lerenden kunnen beter gebruik maken van gebaren of intonaties bij interacties met anderen. Door geografische grenzen weg te nemen, helpen VR en AR lerenden volgens de auteur ook om verschillende culturen en waarden te begrijpen.

Veilige leeromgeving

Immersieve technologie maakt het mogelijk om een veilige en doeltreffende oefenomgeving te creëren. Normaal gesproken kunnen lerenden bepaalde risicovolle processen en handelingen alleen in de echte wereld uitproberen. Fouten kunnen dan kostbaar en gevaarlijk zijn. Denk daarbij aan het omgaan met zware machines, vlieglessen of chemische experimenten in een laboratorium. In een immersieve leeromgeving kunnen lerenden interacteren en experimenteren met deze gevaarlijke scenario’s zonder zichzelf of iemand anders in gevaar te brengen, en zonder dat dit leidt tot dure fouten of ongewenste vertragingen.

Al doende leren

Leren wordt bevorderd als lerenden nieuwe kennis kunnen toepassen. In een traditionele klassikale setting hebben lerenden vaak maar weinig gelegenheid om kennis toe te passen. Dankzij immersieve technologie kunnen lerenden scenario’s zo vaak herhalen als nodig is om de vereiste vaardigheid onder de knie te krijgen. Bovendien kunnen zij onmiddellijk feedback krijgen. Augmented reality en virtual reality faciliteren volgens de auteur een meer diepgaand, praktisch leerproces. Lerenden kunnen zelf ontdekken en interacteren met objecten, zowel virtueel als fysiek. Dankzij actief experimenteren kun je volgens de auteur ook ‘soft skills’ ontwikkelen (een verwijzing naar onderzoek ontbreekt). Hands-on activiteiten roepen bovendien  een emotionele reactie op waardoor je het geleerde beter onthoudt. Nota bene: bijna een jaar geleden concludeerde ik dat veel vragen over de effectiviteit van VR nog niet kunnen worden beantwoord.

Gepersonaliseerde activiteiten

Immersieve technologie maakt het volgens de auteur mogelijk om leerervaringen aan te passen en scenario’s aan te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van uw bedrijf of individuele lerenden. Complexe onderwerpen komen tot leven waardoor je ze beter begrijpt. Dankzij AR kun je anatomische modellen bijvoorbeeld meer in detail bestuderen. Lerenden kunnen ook die aspecten uitgebreider bestuderen, die zij niet begrijpen. Lerenden ontwikkelen een beter voorstellingsvermogen van datgene wat zij leren.

Een impuls voor engagement

Volgens de auteur leidt immersieve technologie ook tot meer engagement of betrokkenheid:

  • De leerervaringen zijn rijker als je het vergelijkt met ergens over lezen. Dit zou bijdragen tot een beter begrip.
  • Je bent niet altijd in staat om te reizen naar locaties die onderwerp zijn van het leren. Immersieve technologie vergroot dan het realistische karakter van leren.
  • Immersieve leertechnologie moedigt lerenden aan om actief te zijn en zich op een nieuw niveau bezig te houden met leerinhoud en -proces. De lerende staat in het middelpunt van het proces, waardoor externe afleidingen worden geëlimineerd. Dit draagt bij tot een betere focus van de cursist.

Nogmaals: bijna een jaar geleden concludeerde ik dat veel vragen over de effectiviteit van VR nog niet kunnen worden beantwoord.

Deze bijdrage bevat vervolgens een aantal gebruikerscasussen:

  • In het medisch domein wordt deze technologie gebruikt voor simulaties van operaties en voor het bestuderen van de anatomie. Haptische technologie wordt gebruikt zodat lerenden voelen wat zij doen.
  • Immersieve technologie wordt gebruikt in zogenaamde ‘onboarding’ programma’s. Nieuwe werknemers kunnen hun volgende rol of werklocatie ervaren voordat ze ooit persoonlijk in de nieuwe werkomgeving zijn gestapt.
  • Bedrijven zetten immersieve technologie in voor dienstverlening aan klanten (producten en diensten ervaren, via VR winkelen).

De auteur eindig met opmerkingen over de toegankelijkheid van de technologie. Didactisch krachtige technologie is kostbaar (en wie wil lange tijd met een headset op lopen?), maar wordt wel goedkoper. Goedkope technologie -via de smartphone- biedt minder krachtige didactische mogelijkheden. Bovendien blijken er ook duidelijke business cases te zijn voor betrekkelijk kostbare toepassingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *