De Coronacrisis heeft ook bijgedragen aan veranderingen op het gebied van werkplek leren. Er wordt nu meer geïnvesteerd in een leven lang ontwikkelen. Tegelijkertijd verandert de aard van professionele ontwikkeling. Dat heeft gevolgen voor aanbieders op de markt post-initieel onderwijs en opleiden.
Sean Gallagher heeft met collega’s onderzoek gedaan naar ontwikkelingen op het gebied van werkplek leren. Daaruit blijkt o.a. dat veel werkgevers nu meer investeren in de professionele ontwikkeling van hun werknemers dan vóór Covid-19. Werkgevers zien de noodzaak om werknemers nieuwe vaardigheden aan te leren om als arbeidsorganisatie om te kunnen gaan met veranderingen. Bovendien moeten werkgevers met elkaar concurreren om werknemers aan te trekken en te behouden (“war for talent“).
Put simply, the short-lived recession of 2020 has given way to a massive shortage of workers and skills in 2021–and placed talent strategy and human capital back at the top of corporations’ strategic agendas.
Hoe verandert werkplek leren?
Gallagher cs concluderen dat leren steeds meer digitaal plaatsvindt, op het moment dat het nodig is, en op kortere en minder gestructureerde manieren dan in het verleden.
- Leren wordt minder formeel en minder gestructureerd, en vindt plaats “in the flow of work“.
- Leren op de werkplek betreft dankzij laptops en smartphones vaker toegang tot just-in-time, voor het werk relevante inhoud.
- Mede dankzij learning experience platforms is het mogelijk leerinhouden uit verschillende bronnen in één portaal samenbrengen en gepersonaliseerde en traceerbare leertrajecten te creëren. Werknemers krijgen ook tegen betrekkelijk lage kosten toegang tot online bibliotheken met korte cursussen en modules.
- De verwachtingen van werkgevers en werkgevers ten aanzien van leren veranderen.
- Data en algoritmen stimuleren en meten wat werknemers hebben geleerd.
Als onderwijsinstellingen en particuliere opleiders na afloop van de pandemie weer terug willen keren naar de ’traditionele’, voornamelijk face-to-face, manier van leren, dan wordt de kloof met de wensen van arbeidsorganisaties op het gebied van een leven lang leren groter, meent Gallagher. Hij benadrukt daarbij ook dat werknemers ook willen dat hun inspanningen op het gebied van een leven lang leren worden erkend en van waarde zijn voor hun hele loopbaan, en niet alleen voor de huidige baan.
Microcredentials als antwoord?
Daarom ziet de auteur ‘microcredentials’ als een belangrijke ontwikkeling. Dit zijn programma’s met een korte doorlooptijd die worden afgerond met een erkend bewijs. Deze kleine certificaten kunnen eventueel worden gestapeld tot een diploma. Gallagher illustreert met voorbeelden en cijfers dat steeds meer lerenden deelnemen aan een groeiend aantal programma’s die worden afgerond met microcredentials. Hij signaleert dan ook
the shift toward subscription business models, smaller units of consumption, mobile delivery and on-demand offerings has some similarities to the shifts seen in the music industry over the last 20 years.
Sean Gallagher verwacht dat steeds meer werkgevers in de toekomst digitale badges zullen uitreiken om de vaardigheden en prestaties van hun personeel te documenteren. Er komen nieuwe manieren waarmee werknemers kunnen laten zien over welke bekwaamheden zij beschikken. Onderwijsinstellingen en particuliere opleiders zullen meer flexibel en wendbaar moeten zijn, “tech enable” en gebruik maken van modulair opgebouwde curricula.
Mijn opmerkingen
Gallagher benoemt m.i. een belangrijke ontwikkeling op het gebied van een leven lang leren. De behoefte aan korte programma’s die worden afgerond met een vorm van erkenning zal toenemen. Daarbij zal blended learning de norm zijn, ook al zullen veel werknemers ook deelnemen aan online aanbod bij organisaties die zij fysiek niet kunnen bezoeken. Deze microcredentials verschillen overigens van hetgeen ‘microlearning’ wordt genoemd. Dat zijn namelijk leeractiviteiten die je bijvoorbeeld in vijf minuten kunt uitvoeren. Denk aan het bekijken van een korte video rond een protocol als handen wassen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie