Camera aan tijdens live online sessies leidt wellicht toch tot betere leerresultaten

Er is het afgelopen jaar veel geschreven over de vraag of de webcam het beste aan kan  tijdens Teams- of Zoom-sessies, of juist niet. Cindy Nebel van The Learning Scientists bespreekt deze week een recent onderzoek waarin gekeken is naar het effect op leerresultaten. Wat valt op?

webinarDe camera aan zou verbondenheid bevorderen, maar ook kunnen leiden tot ‘video conferencing vermoeidheid’, privacyvraagstukken en bovendien leiden tot meer CO2-uitsoot. Ook zou het niet altijd leiden tot betere leerresultaten. Ik heb eerder over deze onderwerpen geschreven (hier, hier, hier, hier, hier, hier).

Volgens Nebel is er echter weinig empirisch bewijs dat het pleidooi om een camera aan of juist uit te zetten, onderbouwt. Austin, Fogler, en Daniel dragen volgens Cindy Nebel wel enig empirisch bewijs aan. Zij hebben een groep studenten deel laten nemen aan een virtuele klas-sessie via Zoom. Na de inleiding van een half uur, waarbij de studenten tijdens de live sessie naar een opgenomen video hebben gekeken, hebben de studenten een quiz met 15 meerkeuzevragen gemaakt. Daarbij was sprake van drie condities:

  1. Groep 1 had alle schermen uit. Niemand kon zichzelf of iemand anders zien.
  2. Groep 2 had alleen het eigen scherm uit. Zij konden wel de rest van de klas zien.
  3. Groep 3 had alle schermen aan. Zij konden zichzelf en anderen zien.

Als de ‘camera aan’ zou leiden tot afleiding, ‘hyper gaze‘ of ongemak, dan zouden de groepen 2 en 3 slechter moeten scoren. Als jezelf zien Zoom-vermoeidheid zou veroorzaken, dan zou groep 3 vooral slecht moeten scoren. Als camera aan zou leiden tot meer betrokkenheid, dan zouden de groepen 2 en 3 wat beter moeten scoren. En als het zien van jezelf zou leiden tot een groter gevoel van verantwoordelijkheid, dan zou groep 3 het een stuk beter moeten doen.

Groep 3 bleek uiteindelijk beduidend beter te scoren op de quiz dan groep 2 en met name groep 1.

Cindy Nebel benadrukt dat deze studie beperkingen heeft:

  • De onderzoekers hebben niet gekeken naar de redenen waarom sprake is van deze verschillen. Er spelen verschillende mogelijke factoren hierbij een rol. Wellicht bevordert de camera aan op langere termijn het creëren van een relatie met de docent, of is een docent dankzij de camera aan beter in staat te zien of lerenden de inleiding hebben begrepen. Daar is geen rekening mee gehouden.
  • De studie houdt geen rekening met maatschappelijke ongelijkheid. Als je in armoede leeft, dan ben je niet snel geneigd anderen in je kamer te laten kijken.

Zij adviseert docenten en lerenden het volgende:

  • Simuleer het gebruik van de camera aan. Het schaadt leerresultaten volgens haar in elk geval niet. Vraag lerenden vooral bij de start de camera aan te zetten. Vraag lerenden om aan te geven als zij goede redenen hebben om hun camera niet aan te zetten. Respecteer die redenen.
  • Zet als lerende je camera aan. Maar denk ook na over hoe je je gedraagt. Kijk bijvoorbeeld samen met anderen naar een live online sessie (al kan dat laatste m.i. ook afleidend werken).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *