Je organisatie gaat een nieuw systeem implementeren en alle gebruikers krijgen een training aangeboden. Zonde van tijd, energie en geld. Dat vindt Charles Jennings.
The evidence has been around for a long time that formal training on detailed task and process-based activities in advance of the need to carry out the task or use the process is essentially useless.
Jennings kritiek op dergelijke trainingen is als volgt samen te vatten:
- Gebruikers krijgen te veel informatie aangeboden. Daarbij wordt vooral geleerd voor het geval men het ooit nodig heeft.
- Er zit te veel tijd tussen trainen en toepassen.
- Gebruikers vergeten het geleerde snel, na afloop van de training.
Dus is het belangrijk, schrijft Jennings, om gebruikers vooral in de praktijk te ondersteunen en te laten oefenen. Hij pleit in dit verband voor performance support systemen die gebruikers a la een GPS-systeem door een applicatie heen loodsen.
Ik ben het wel met Jennings' kritiek op applicatietrainingen eens. Daarom ben ik een warm pleit bezorger voor de integratie van onderwijsontwikkeling en het leren gebruiken van educatieve technologieën. Wel merk ik dat gebruikers graag eerst een overzicht willen hebben van diverse mogelijkheden, voordat zij zich gaan verdiepen in de toepassing ervan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Weg met de applicatietraining zoals Jennings hem beschrijft, helemaal mee eens! Kan me nog een training herinneren voor een nieuw CRM systeem, 7 maanden voor het in gebruik ging… alle genoemde minpunten waren daarop van toepassing.
Een korte systeemtraining, toegespitst op exact die handelingen die de cursist direct daarna ook uitvoert op z’n werkplek, in combinatie met wiki’s en goede ondersteuning in de praktijk lijken mij dan het meest praktisch.
In de ideale wereld zou dit inderdaad prachtig zijn. In de praktijk hebben gebruikers met minder affiniteit met ICT juist behoefte aan een goede basis. Toen ik nog trainingen gaf in het gebruik van kantoortoepassingen zag ik veel mensen over hun eerste ‘angst’ komen. Ondanks dat zij waarschijnlijk niet meer alle knoppen wisten te vinden drie weken na de training, kregen zij wel de durf om met de applicatie te gaan werken.
Performance support is mooi, maar werkt wat mij betreft vooral voor dedicated toepassingen.