De toekomst van het onderwijs volgens Zoom

Videocommunicatiebedrijf Zoom is mede dankzij de Coronacrisis inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbedrijf. Onlangs hield het bedrijf een conferentie waar men voorspellingen deed over de invloed van technologie op leren, opleiden en onderwijs.

Volgens EdSurge.com waren de voorspellingen:

  • Dankzij AI kunnen gesproken teksten omgezet worden in geschreven teksten. Het wordt mogelijk om ondertitels real time bij videoconferencing te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden binnen taalonderwijs, maar ook om de toegankelijkheid van videoconferencing te vergroten.
  • Dankzij de open software developer kit (SDK) van Zoom kunnen externe bedrijven hun eigen apps ontwikkelen. Daardoor kunnen apps als Kahoot geïntegreerd worden binnen Zoom. Dankzij de integratie van apps van derden kan Zoom didactisch worden verrijkt en kun je als docent meer diverse en effectieve leeractiviteiten tijdens live online sessie toepassen. Je kunt volgens de auteur van het EdSurge-artikel bijvoorbeeld ook beelden van een drone binnen Zoom laten zien, waarbij deelnemers de beelden kunnen bekijken of de drone zelfs controleren.
  • Toepassingen op het gebied van augmented en virtual reality zullen met Zoom worden geïntegreerd. Daarmee kun je 360 graden beelden binnen Zoom gebruiken. Verder zal de combinatie van VR en Zoom kunnen leiden tot nieuwe toepassingen om bepaalde specifieke vaardigheden te trainen. Geavanceerde VR-brillen worden gecombineerd met ‘haptische pakken’. Dankzij sensoren kan de drager aanraking of trillingen voelen. Je kunt daarmee specifieke vaardigheden zoals opereren oefenen. Uiteraard zullen dergelijke haptische pakken niet alomtegenwoordig zijn.
  • Zoom wil zich graag bezighouden met vernieuwingen op het gebied van gepersonaliseerd leren, ook al heeft men volgens EdSurge momenteel weinig concrete ideeën hoe dit vorm te geven. Veel verder dan het gebruik van breakout-rooms, vertaalservices en meer keuzes om materialen te presenteren komt men niet. Wat mij betreft is dit risicovol. Je slaat al snel de plank mis als je geen helder beeld hebt van ‘gepersonaliseerd leren’. Bovendien kan ‘gepersonaliseerd leren’ ook nadelig werken voor lerenden uit achtergestelde groepen. Het synchrone karakter van Zoom belemmert bepaalde dimensies van ‘gepersonaliseerd leren’ eveneens. Je neemt immers op hetzelfde tijdstip deel aan een Zoom-sessie en je hebt weinig zicht op hoe individuen participeren.
  • Zoom denkt na over hoe zij het platform ‘menselijker’ kunnen maken en hoe zij persoonlijke interacties zo veel mogelijk kunnen nabootsen of benaderen. Daarbij gaat om het bevorderen van gemeenschapsvorming en verbondenheid, onder meer door conversaties buiten formele sessies door te faciliteren. Volgens mij is dit de grootste uitdaging voor bedrijven als Zoom. Hoe kun je bevorderen dat deelnemers echt het gevoel hebben erbij te zijn, terwijl ze dat niet zijn?

Miljardenbedrijven, en in het bijzonder ed tech-bedrijven, kunnen de nodige invloed hebben op de wereld van onderwijs en opleiden. Het is goed dat zij nadenken hoe zij leren, opleiden en onderwijs kunnen helpen verbeteren. Daarbij is het wel van belang dat zij luisteren naar het werkveld en ook ‘evidence-informed‘ te werk gaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *