Het artikel Study criticises laptops for distracting children in developing countries illustreert wat er gebeurt als je een laptop-project binnen het onderwijs als een technologisch project beschouwt.
In het kader van one laptop per child zijn zo'n 1 miljoen laptops in Ethiopië verspreid. Er is echter nauwelijks wat gedaan op het gebied van content, of professionalisering van docenten. Met als gevolg dat deze laptops bepaald niet op een zinvolle manier binnen het onderwijs worden gebruikt. Illustratief -om meerdere redenen- vind ik de passage:
Teachers were left frustrated because the students were better at using the laptops and played on them during lessons instead of listening to the teachers, Hollow told the conference.
David Hollow is de Britse onderzoeker die het gebruik van One laptop per Child heeft geëvalueerd. Hij is erg sceptisch geworden. Als je maar een beperkt budget hebt moet je het niet aan laptops besteden, stelt hij. Hij is voorstander van readers voor elektronische boeken.
Ik kan me deze reactie voorstellen. Althans als je voorstander bent van een klassiek kennisoverdrachtsmodel. Voor actieve kennisconstructie hebben laptops echter meer mogelijkheden. Maar dan moet je wel bereid zijn om naar je didactiek te kijken, en ook daar in durven te investeren. Nu lijkt het One laptop per Child in Ethiopië te sterk gericht op technologie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Helaas al weer een bericht over hoe slecht het top-down model van OLPC werkt. Ondanks vele goede adviezen van diverse NGO’s die met de XO laptop bottom-up pilots doen blijft OLPC dozenschuiven. Alsof ze in Amerika niet de ervaring hebben dat de invoering van ICT in onderwijs jaren tijd en veel begeleiding nodig heeft.
Doodzonde want het concept (eerlijk, duurzaam, multicultureel, digitaal en open onderwijs), de laptop XO en de software Sugar zijn zeer goed. De XO 1,5 wordt zelfs nog beter en is dan geschikt voor Nederland.
De NGO’s blijven gelukkig doorgaan met kleine pilots in samenwerking met betrouwbare lokale partners, niet zo indrukwekkend maar wel succesvol. En niet alleen gericht op onderwijs maar ook op zorg, landbouw en opstarten van business.
Na Nicaragua starten we in juli ook in India en Nepal met een tiental OLPC projectjes.