Kansen en belemmeringen van microcredentialing

De bijdrage Opportunities and Obstacles: Microcredentialing in Higher Education is een impressie van een webinar over onderzoek van een aantal onderwijsinstellingen naar de potentie van microcredentialing. Wat zijn kansen en belemmeringen volgens de sprekers?

Kansen

  • Het gaat om snelheid en modulariteit. Lerenden beschikken over manieren van beperktere omvang om stapsgewijs aan te kunnen tonen dat zij over vaardigheden, bekwaamheden of competenties beschikken. Dat vergroot de toegankelijkheid van het behalen van een diploma. Je komt daarmee tegemoet aan de behoeften van doelgroepen, die leren met andere belangrijke zaken moeten combineren. Deze groepen zijn nu ondervertegenwoordigd.
  • Onderwijsinstellingen kunnen niet alleen werken aan de verwerving van theoretische kennis, maar ook aan vaardigheden die belangrijk zijn voor toekomstige werknemers.
  • Lerenden kunnen, bijvoorbeeld richting werkgevers, beter laten zien wat ze hebben geleerd. Hun diploma is veel relevanter omdat ze beter kunnen uitleggen wat ze hebben geleerd.
  • Onderwijsinstellingen verzorgen al compactere leereenheden. Er is al sprake van een grote diversiteit.
  • Deze ontwikkeling is ook inhoudelijk interessant voor docenten. Zij houden zich niet alleen meer bezig met theoretische kennis, maar ook met de toepasbaarheid ervan. Ook kunnen zij beter beloond worden als onderwijsinstellingen bijvoorbeeld in opdracht van bedrijven kortdurende programma’s ontwikkelen.
  • Deze ontwikkeling kan bijdragen aan de dynamiek en aan het innovatieve vermogen van een onderwijsinstelling.

Belemmeringen

  • Onderwijsinstellingen moeten expliciet na gaan denken over niveaus van vaardigheden, en of gevraagde vaardigheden voldoende binnen curricula aan bod komen. Zij zullen curricula ook moeten opbreken in kleinere delen.
  • Het vraagt om een investering. Je zult als instelling ook expliciet op zoek moeten gaan naar de docenten die dit aanbod het beste kunnen verzorgen. En er wordt al veel gevraagd van de tijd en aandacht van docenten.
  • Er is sprake van een complexe interactie tussen de behoefte van de markt en de mogelijkheden die je als instelling hebt om daaraan tegemoet te komen. Hoe kunnen we de juiste mensen intern vinden die deze ontwikkeling een impuls kunnen geven?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *