In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft Bitescience wetenschappelijke onderzoek geanalyseerd over digitaal leren. Wat valt mij daarbij op?
Op basis van deze studie zetten de onderzoekers, die verbonden zijn aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, belangrijke bevindingen op een rij rond de volgende thema’s:
- De voor- en nadelen van online afstandsonderwijs.
- Leren met YouTube (voordelen en risico’s).
- Succesvol gamificatie inzetten in de les.
- De kracht van adaptief leren.
- Wat je kunt doen om de kansen van digitaal leren te benutten?
- Belangrijke mediawijze en digitale vaardigheden (voor docenten en lerenden).
- Wat zijn nog onbeantwoorde vragen over digitaal leren?
Ik ga de belangrijkste bevindingen niet samenvatten. De bijdrage is Nederlandstalig en op zich al summier van aard. Zelf even lezen, dus. Ik wil er wel een aantal opmerkingen bij maken:
- Ik vraag me af waarom de auteurs ‘digitaal leren’ beperken tot online afstandsonderwijs als synchroon online leren, leren via online video (asynchroon), gamification en adaptief leren. Ze gaan niet bijvoorbeeld niet in op de combinatie van deze twee, of op het gebruik van digitale leeromgevingen. Ze lijken ‘digitaal leren’ te beperken tot volledig online leren. Een duidelijke definitie had niet misstaan.
- De auteurs hebben gebruik gemaakt van een selecte hoeveelheid artikelen. Dit kan ook te maken hebben met de opdracht die zij hebben ontvangen. Ik mis bijvoorbeeld de recente meta-studie over gamification die relevante en genuanceerde conclusies trekt. Ook mis ik aandacht voor de relatie tussen adaptief leren en sociale ongelijkheid.
- De bijdrage bevat desalniettemin relevante inzichten, bijvoorbeeld over concentratieproblemen bij synchroon online leren, het belang van interactie en structuur of het inzicht dat gamification goed kan werken als lerenden leertaken als betekenisvol ervaren en als zij feedback krijgen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie