iPhones invade college campuses, but will they replace the student ID? probeert de vraag te beantwoorden hoe een onderwijsinstelling het massale gebruik van mobiele telefoons door jongeren nuttig kan inzetten (nuttig voor lerenden en de organisatie). Behalve als 'alarmsysteem' (sms-alert) ziet de auteur nog andere mogelijkheden. Daarbij focust hij zich op de iPhone, die op zich al over vele, 'leerzame', applicaties beschikt. Bij de Standford University heeft men bijvoorbeeld diverse 'apps' ontwikkeld, onder meer als toekomstige vervanger van de studentenkaart (iStandford 2.0).
Verder passeert BlackBoard in het artikel de revue, die iphone apps heeft gemaakt waarmee lerenden hun cijfers kunnen raadplegen. Het artikel spreekt in dit kader terecht over "baby steps", want vanuit didactisch oogpunt is deze toepassing bepaald niet revolutionair te noemen (wel handig voor iPhone-gebruikers).
BlackBoard heeft geen plannen om zich te richten op andere smart phones. De iPhone biedt volgens hen namelijk een robuust platform voor applicatie ontwikkelaars (de concurrenten dus schijnbaar niet).
Wat betreft het aantal applicaties heeft de iPhone inderdaad een extreme voorsprong op zijn concurrenten. Dat bleek ook onlangs weer eens tijdens de presentatie van de nieuwe iPhone 3GS. Vanuit het oogpunt van het onderwijs baart me dit ook wel zorgen. We zouden m.i. alle lerenden dezelfde service bieden, ongeacht het type smartphone dat men heeft. In dit kader ben ik eigenlijk ook benieuwd op welke schaal de iPhone door Nederlandse studenten en leerlingen wordt gebruikt.
Het is helaas echter de vraag of applicaties ooit aan open standaarden voor 'apps' gaan voldoen. Want dat is volgens mij een noodzakelijke voorwaarde voor het op grote schaal omarmen van 'apps' door het onderwijs. Apple zal er helaas niet snel toe geneigd zijn (en ik weet ook niet of dit technisch kan).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie