Op conferenties en in de populaire (online) pers wordt de waarde van een diploma regelmatig betwist. Werkgevers zouden diploma’s niet meer zo belangrijk vinden, en jongeren – met name in Angelsaksische landen- zouden de financiële investeringen nooit meer terugverdienen. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat dit laatste in ieder geval meestal niet het geval is.
De Postsecondary Value Commission heeft namelijk onderzoek gedaan naar de vraag of jongeren die hoger onderwijs hebben afgerond na tien jaar een gemiddeld hoger inkomen verdienen dan jongeren die in dezelfde staat alleen middelbaar onderwijs hebben gevolgd. Ook zou hun inkomen de collegegelden moeten dekken.
Dit blijkt meestal het geval te zijn. Vooral bij publiek gefinancierd onderwijs. Non-profit en private onderwijsinstellingen scoren beduidend slechter. Ook valt op dat vierjarige opleidingen meer lonen dan tweejarige opleidingen.
De collegegelden van publiek gefinancierde onderwijsinstellingen zijn uiteraard lager dan die van de andere instellingen. Ook lijkt nog steeds te gelden: hoe langer je studeert, des te mee je gaat verdienen.
Er is ook sprake van grote raciale, gender- en sociaaleconomische ongelijkheid. Witte studenten die een opleiding hebben gevolg op het gebied van IT, wiskunde of statistiek verdienen vijftien jaar na afstuderen gemiddeld tussen de 28.000 en 43.000 dollar meer dan zwarte en Latijns-Amerikaanse afgestudeerden. En mannen verdienen gemiddeld 37.000 dollar meer dan vrouwelijke afgestudeerden. Een vergelijkbare verschil is gevonden op het gebied van architectuur en techniek. Tenslotte maakt het qua inkomen voor zwarte en Latijns-Amerikaanse studenten meer uit of ze het hoger onderwijs met een diploma verlaten dan voor witte studenten (omdat deze laatste groep over het algemeen meer salaris verdient).
De Postsecondary Value Commission doet aanbevelingen om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te vergroten. Meer financiering om onderwijsinstellingen in staat te stellen om minderheden beter te bereiken is daar één van.
Ik vind dit rapport vooral een bevestiging van de waarde van publiek gefinancierd onderwijs. Een diploma is nog steeds erg belangrijk voor je loopbaan en maatschappelijke positie. Onderwijs zou daarom toegankelijk moeten zijn, en dat impliceert een laag collegegeld en studiefinanciering waarbij studenten geen torenhoge schulden opbouwen.
De raciale, gender- en sociaaleconomische ongelijkheid verdient weer een aparte aanpak, die vooral op werkgevers gericht moet zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie