Coronacrisis heeft in de VS een impuls gegeven aan het gebruik van chatbots binnen het onderwijs

Ik geloof dat ik onlangs een bericht voorbij zag komen dat bijzonder kritisch was over het gebruik van chatbots op het gebied van marketing. Het Amerikaanse hoger onderwijs past deze AI-toepassing volgens EdTech Magazine echter in toenemende mate toe. De Coronacrisis is daar debet aan.

Chatbots zijn web applicaties waar gebruikers vragen aan kunnen stellen, en waar de ‘robot’ vervolgens (nagenoeg) onmiddellijk een antwoord op geeft. Gebruikers hoeven dus niet te zoeken naar antwoorden en zijn ook niet afhankelijk van de beschikbaarheid van mensen om direct een antwoord op een prangende vraag te krijgen.

Erin Brereton schrijft in EdTech Magazine dat Covid-19 ertoe bij heeft gedragen dat Amerikaanse universiteiten chatbots op grotere schaal zijn gaan inzetten. Bijvoorbeeld om vragen te beantwoorden over de gevolgen van de pandemie voor het onderwijs.

De belangrijkste wetenswaardigheden uit deze bijdrage zijn:

  • In één casus bleef 30% van de studenten de chatbot gebruiken, nadat zij een vraag hadden gesteld. De auteur vindt dit een hoog percentage.
  • Chatbots zijn tijdens de Corona-crisis een belangrijk middel om op een efficiënte manier 24 uur per dag te communiceren met grote groepen studenten. In het begin van de pandemie werden universiteiten platgebeld met vragen.
  • Dankzij chatbots kun je uniforme informatie geven, omdat gebruik wordt gemaakt van één centrale database.
  • Nieuwe versies van een chatbot kunnen op extra systemen worden aangesloten en meerdere informatiestromen binnen de onderwijsinstelling ondersteunen.
  • Chatbots sluiten aan op de behoefte om 24/7 vragen te stellen en meteen antwoord te krijgen.
  • Verbeterde communicatiemogelijkheden kunnen helpen om de inhoud en toon van chatbot-antwoorden op maat te maken. Technologieën zoals AI, machine learning en natural language processing stellen universiteiten in staat een digitale assistent te gebruiken die robuust, multifunctioneel en proactief is, en die rekening kan houden met het profiel en de rol van een gebruiker.
  • In vergelijking met een aantal jaren geleden kunnen chatbots nu op een meer natuurlijke manier interacteren. Ze kunnen bijvoorbeeld beter omgaan met straattaal, en ook humor gebruiken.
  • Het gebruik van chatbots geeft inzicht in de informatiebehoefte van gebruikers.
  • Een chatbot van een universiteit, die werkt via SMS, kan drieduizend vragen beantwoorden. Gebruikers ontvangen binnen ongeveer 10 tot 15 seconden een antwoord. In 2020 heeft deze chatbot 42.000 berichten verstuurd.
  • Vragen hebben vaak te maken met inschrijvingen, opleidingsadvies, roosters, financiële hulp en recent ook over Covid-19.
  • Een chatbot kan mogelijk ook hulpinstanties attenderen als een student termen gebruikt die kunnen duiden op een probleem. Dit ligt vanuit privacyoogpunt uiteraard zeer gevoelig.
  • Nog steeds komen er vaak mensen aan te pas om chatbots te trainen.
  • Chatbots zijn steeds beter in staat om correcte antwoorden te geven. Het percentage correcte antwoorden is in de loop van de tijd gestegen naar 80%.
  • Chatbots kunnen ook worden gebruikt voor het notificeren van studenten, als zij bijvoorbeeld studievertraging dreigen op te lopen. De chatbot kan dan ook tips geven en verwijzen naar hulpbronnen. Chatbots kunnen studenten ook herinneren aan inschrijvingstermijnen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *