Wel content, maar geen systeem

Op e-learning.nl lees ik vandaag over een groot aantal "zorgmodulen" die beschikbaar komen via PulseWeb e-learning.

Het bericht rept over tien zorginstellingen die opleidingsmateriaal ontwikkelen dat via de Pulseweb leeromgeving beschikbaar komt. Volgens de eigenaren van Pulseweb betreft deze applicatie "een procesgeoriënteerd leersysteem waarmee u leertrajecten van begin tot eind volgt".

Ik vind dit geen goede ontwikkeling. Voor bepaalde leerdoelen kan deze content zeker geschikt zijn. Maar als opleidingsinstituut of onderwijsorganisatie moet je in staat zijn om content 'af te spelen' in de omgeving die jij wilt gebruiken, die jij vaak al hebt. 

Je moet niet verplicht zijn een bepaalde leeromgeving of leer(content)managementsysteem 'er bij' te nemen. Dat zouden aanbieders van content toch inmiddels door moeten hebben.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat met belastinggeld ontwikkelde leerstof eigenlijk als open educational resources beschikbaar zou moeten komen. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Content “afspelen”??? Neem me niet kwalijk Wilfred, maar nu sla je de plank toch echt mis. Het gaat allang niet meer om de content; die moet inderdaad zo vrij al een vogeltje zijn. Maar hoe een leerling van deze informatie in z’n hoofd kennis maakt daar gaat het om. Niet de content maar het proces is daarbij de essentie. Elke leerling leert anders maar het keurslijf van de ELO voorkomt dat meestal en dwingt de leerling min of meer de gedachten van de maker te volgen. En zoals ik al eerder heb gezegd de meeste ELO’s schieten te kort in een vrije manier waarop de leerling met de content om mag gaan. Wees blij dat er eindelijk een systeem is dat het proces centraal stelt in plaats dat het de content rucksichtslos aanbiedt. Overigens: VAL doet dat ook al een beetje en de nieuwe N@tschool module Virtual action learning begint er nu ook op te lijken. Wij doen het al 10 jaar met Livelink in het groen onderwijs. Let wel het is geen geprogrammeerde instructie maar echt een vrije kenniscreatie door de leerling. Maar de docent moet wel een instrument hebben om te begeleiden.

  2. @Berend van de Weerdt: er staan niet voor niets aanhalingstekens om ‘afspelen’. Natuurlijk is gaat het om het proces, en niet de content. Al kan ik me bepaalde processen voorstellen die je ‘gewoon’ stapsgewijs moet uitvoeren. Ik heb overigens het idee dat Pulseweb juist niet gericht is op het op een vrije manier om laten gaan met content. Maar de kern van mijn bezwaar betreft de koppelverkoop tussen systeem en content.

  3. Het is, in het huidige tijdsgewricht (en Berend geeft dat ook al een beetje aan) een wat vreemd uitgeefmodel, dat volgens mij gemeengoed is bij alle educatieve uitgeverijen. Ik ken geen enkele uitgeverij die zijn content zo beschikbaar stelt dat het moeiteloos gebruikt kan worden in Fronter, Blackboard, It’s Learning, WebCT en/of StudieWeb etc. Gedateerd in de echte wereld, maar de actualiteit in de nog steeds erg papieren wereld van de onderwijsuitgeverijen.

  4. Bij zorginstellingen staat goede content overigens nog (te vaak) centraal. Daarnaast zijn er in de zorg nog meer leveranciers van ELO’s en content die hetzelfde businessmodel hebben al Pulseweb. Ze proberen allemaal dat zorginstellingen zelf content ontwikkelen en via hun systeem het distribueren.
    @Berend: ik ben het met je eens, maar wil wel één kanttekening maken. Als het om e-learningmodulen over medische apparaten gaat, bijvoorbeeld een infuuspomp, dan zie ik liever geen kenniscreatie. Daarvoor zijn de risico’s te groot bij verkeerd gebruik.
    Geprogrammeerde instructie hoe het apparaat werkt in combinatie met een simulator om te oefenen lijkt mij een betere opzet.

  5. Prima reacties Wilfred en Fons. Content moet vrij zijn, juist omdat elke studerende er op zijn/haar eigen manier mee om moet gaan eventueel zelf eigen experts moet kunnen raadplegen buiten de school om zelfs. In de wereld 2.0 van Wikinomics is juist het aanspreken van collectieve intelligentie de kern van vooruitgang. Elke uitgever die daar geen antwoord op heeft, maar ook bedrijven zoals microsoft, zullen het niet gaan redden tegen de geweldige massa die het Net gaat bevolken. Kijk naar Proctor and Gamble die al meer dan 35% innovatie haalt uit open source initiatieven. Scholen zulen ook op deze wijze moeten worden ingericht. Een star opgezette ELO, zonder eigen aanpasmogelijkheden is daarvoor echt OldSkool geworden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *