Voorkennis activeren bij online en blended learning (online sessie)

Vandaag heb ik een tweede online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam. Verleden keer ging het over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Vandaag stond het activeren van voorkennis bij online en blended learning centraal.

Na het welkomstwoord (inclusief ‘Selecteer in de chat een GIF of emoticon die illustreert hoe jij het met jou gaat?’) heb ik via Mural geïnventariseerd wat de deelnemers nog wisten over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Ze konden post-is plaatsen bij achtergronden van betrokkenheid en bij wat je kon doen op het gebied van ‘kennismaken’, ‘ruimte voor sociale interactie’ en ‘wees aanwezig’ om betrokkenheid te bevorderen (ik heb één voorbeeld gegeven).

Vervolgens ben ik ingegaan op waarom het activeren van voorkennis belangrijk is.

Lerenden leren effectiever als je aansluit op datgene wat de lerende al weet. Daarom is het belangrijk om de voorkennis van lerenden te activeren voordat je nieuwe leerstof presenteert (zie o.a. Surma cs, 2019).

Nieuwe informatie wordt eerst in het korte termijn geheugen opgeslagen. Het is belangrijk dat lerenden deze nieuwe leerstof kunnen verbinden met eerder bestudeerde leerstof uit het lange termijn geheugen. Daarvoor moet je die kennis uit dit lange termijn geheugen ophalen. Lerenden krijgen daardoor een ‘kapstok’ waarmee zij nieuwe leerstof kunnen verbinden met eerder bestudeerde leerstof.

Daarnaast kun je door voorkennis te activeren ook misconcepties bij lerenden op het spoor komen, die je vervolgens uit de wereld kunt helpen.

Je blikt dus eerst terug op de vorige bijeenkomst en je laat lerenden op een actieve manier voorkennis ophalen.

Via een break-out room sessie heb ik de aanwezigen laten uitwisselen welke online leeractiviteiten zij al jullie toepassen met het doel voorkennis te activeren. Welke online leeractiviteit is voor collega’s toepasbaar en spreekt het meeste aan? Deze leeractiviteiten zijn plenair gedeeld.

Ik heb vervolgens nog aanvullende voorbeelden gegeven (o.a. van advance organizers). Daarna heb ik de aanwezigen gevraagd welke activiteit om voorkennis te activeren zij straks binnen hun onderwijs gaan toepassen.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Klinkt als een mooie sessie, lekker praktisch en practice-what-you-preach.
    Waren er nog verrassende reacties of inzichten voor jou?

  2. Het viel me op dat docenten verschillende voorbeelden al in hun onderwijs toepasten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *