Dat plagiaat binnen het onderwijs voorkomt, is geen nieuws. Dankzij internet is het gemakkelijk om documenten samen te stellen op basis van teksten van anderen. Maar dat plagiaat ook voorkomt bij online discussies, lees ik voor het eerst in de bijdrage Seven Strategies for Plagiarism-proofing Discussion Threads in Online Courses van Melissa R. Olt.
Olt zoekt de oplossing van dit vraagstuk in het didactisch ontwerp en in het faciliteren van online discussies. Zij beschrijft zeven strategieën om plagiaat bij online discussies tegen te gaan:
- Zorg ervoor dat de discussievragen/stellingen een beroep doen op hogere orde denkstrategieën. In haar artikel geeft ze hier voorbeelden van. Daarbij valt het me op dat de vragen vooral het karakter van een opdracht hebben.
- Betrek discussievragen op de cursus als totaal.
- Hussel de cursus door elkaar (net als met een toets).
- Moedig interactiviteit aan (met elkaar, met de docent en met de leerstof). Als lerenden op elkaar moeten reageren, heb je niets aan plagiaat.
- Zorg ervoor dat onderwijsgevenden zelf een actieve rol spelen binnen de online discussies. Olt geeft ook enkele tips hiervoor. Je moet als docent discussies natuurlijk niet gaan domineren.
- Zorg ervoor dat lerenden de werkdruk kunnen hanteren. Een te grote werkdruk nodigt uit tot plagiaat. Bovendien krijg je weinig reacties op jouw bijdrage, als veel bijdragen worden geplaatst. Dat motiveert ook niet.
- Beoordeel discussies en geef feedback. Daarbij gaat het volgens de auteur vooral om formatieve beoordelingen.
Prima dat Melissa R. Olt de oplossing van plagiaat vooral in de didactiek zoekt. Ik denk inderdaad dat als je uitdagende vragen/stellingen bedenkt, waarbij lerenden verschillende onderdelen uit de cursus met elkaar moeten verbinden, je plagiaat kunt voorkomen. Daarnaast denk ik dat je naar de aard van de bijdrage in relatie tot de persoon die ze plaatst moet kijken. Je herkent volgens mij vrij snel of een tekst bij een bepaalde persoon hoort.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie