De Active Learning Design Tool is een fraaie database met een scala aan werkvormen die je kunt gebruiken binnen je onderwijs. Of je nu online onderwijs verzorgt, een combinatie van online en ‘fysiek’ onderwijs of als je volledig face-to-face onderwijs geeft.
Er is sprake van ‘actief leren’ als een lerende creatief en kritisch met materiaal aan de slag gaat, er diepgaand en kritisch over nadenkt en materiaal analyseert, toepast en samenvoegt (bron). Binnen verschillende opvattingen over onderwijs wordt het belang van ‘actief leren’ onderstreept. Je ziet al aan de definitie dat er pleitbezorgers zijn die het belang van actief verwerken en verdiepend leren benadrukken, terwijl anderen de nadruk leggen op het bevorderen van betrokkenheid, kritisch denken en creativiteit.
Hoe kun je actief leren inzetten? De Australische Griffith University heeft een uitgebreide database samengesteld met beschrijvingen van werkvormen die actief leren bevorderen. Veel van de werkvormen zijn trouwens breder toepasbaar dan binnen universitair onderwijs.
Je kunt op naam of trefwoord zoeken. Verder heb je veel mogelijkheden om te filteren. Bijvoorbeeld op grootte van de klas, omvang subgroep, voorbereidingstijd, duur van de activiteit, leeromgeving (bijvoorbeeld workshop of online), fase van ‘de les’ of leeruitkomst.
Per activiteit wordt beschreven:
- Wat is het?
- Hoe voer je de activiteit uit?
- Wat is het doel?
- Meer informatie (bijvoorbeeld technologie je je erbij kunt gebruiken).
Je vindt er op dit moment alleen al 32 online werkvormen. Bij de technologieën moet je uiteraard de vertaalslag maken naar de leertechnologieën waar jij over kunt beschikken, bijvoorbeeld omdat jouw organisatie deze ondersteunt. De Griffith University verwijst bijvoorbeeld naar BlackBoard Collaborate. Dat is één van de platforms voor synchroon online leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie