Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen

How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe.

De tips zijn:

Presenteer content in afgebakende eenheden met een beperkte studiebelasting. In het Engels noemen ze dat ‘chunking’. Volgens Lynch zou je na twintig minuten moeten pauzeren. Over deze tijdsduur bestaat volgens mij geen consensus. Wel over het principe van de afgebakende eenheden. Daarbij wordt ook vaak aangegeven dat lerenden controle zouden moeten hebben over het tempo waarin zij kunnen leren. Het is dan ook handig als zij weten hoe veel tijd een bepaalde leertaak gemiddeld kost.

Overweeg om gebruik te maken van infographics. Betekenisvolle infographics helpen volgens Lynch omvangrijke inhoud te vermijden. Hij verwijst daarbij naar het gezegde dat een beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden. Eigenlijk doelt hij hierbij op één van de multimediaprincipes van Richard Mayer (combineer woord en beeld).

Verschillende van deze principes richten zich overigens op het reduceren van cognitieve overbelasting. Op deze pagina, behorende bij het boek Wijze Lessen, vind je een korte video en een website waar deze principes helder worden toegelicht. Bekijken ook drie blogposts van Didi Joppe van Zuyd Hogeschool over deze principes.

Gebruik een intuïtieve interface en ontwerp. Lerenden moeten niet veel moeite hoeven te doen om de leeromgeving te gebruiken en om leermaterialen en leeractiviteiten te zoeken. Je moet eenvoudig kunnen navigeren. Templates helpen daar vaak bij. Gezamenlijke afspraken binnen een opleiding naar mijn mening overigens ook. Hanteer als docenten een vergelijkbare structuur, waarin je ook helder maakt wat de belangrijkste onderwerpen zijn die aan bod komen.

Laat lerenden de leerinhouden toepassen. Wees praktisch. Lynch wijst hier op het belang van actief verwerken en veel oefenen. Ook op het kunnen uitvoeren van realistische taken. Dit is inderdaad belangrijk maar heeft m.i. minder te maken met het reduceren van cognitieve belasting.

Gebruik geen niet-relevante informatie. Schrijf duidelijk en beknopt. Lerenden begrijpen dan beter wat belangrijk is. Leg ook verbanden die de belangrijkste punten helpen begrijpen.

Dit punt heeft ook te maken met het verwijderen van illustraties die alleen maar bedoeld zijn om de inhoud ‘op te leuken’. Pas overigens ook op met het gebruik van hyperlinks. Daarmee kun je verbanden leggen en verdieping/verbreding aanbrengen. Zie mijn verwijzingen naar de bronnen over de multimediaprincipes. Hyperlinks kunnen echter ook afleiden en focus belemmeren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *